Det kan förekomma störningar i sökningen av handlingar på grund av underhållsarbeten 28.1.2020 kl. 19–23 Mer information
Söker du detta?
FPA beaktar följderna av poststrejken
Det lönar sig att fylla i ansökningar och skicka in bilagor via e-tjänsten.
Brevposten hanteras inte under poststrejken, vilket gör det svårare att skicka in ansökningar och bilagor till FPA. Medan strejken pågår kan kunden sköta sina FPA-ärenden på tre olika sätt: i e-tjänsten, per telefon eller på något av FPA:s serviceställen.
I e-tjänsten
Det lönar sig att använda e-tjänsten i alla ärenden där det är möjligt. Det går också bra att skicka in bilagor via e-tjänsten.
Per telefon
Medan poststrejken pågår ringer FPA upp kunderna oftare än vanligt. Tilläggningsutredningar begärs per telefon om det inte är möjligt att använda andra kanaler. I fråga om tidsfrister för bilagor är FPA flexibel under strejken.
Om kunden inte kan sköta sitt ärende i e-tjänsten lönar det sig att boka en tid till telefontjänsten och sköta ärendet per telefon.
På serviceställena
Det går också att fylla i ansökningar och lämna in bilagor på serviceställena.
På de flesta av FPA:s serviceställen finns det datorer som är avsedda för kundernas bruk. Den som behöver hjälp med att söta sitt ärende i e-tjänsten kan också ta med en egen mobil enhet till servicestället. Det är viktigt att ta med bankkoder eller mobil-ID. Om man på servicestället sköter ärenden för en annan person behövs det en fullmakt.
Närmare information
- FPA ringer upp från ett nummer som börjar på 020
- Du kan också boka en tid för betjäning per telefon
- Så sköter du dina ärenden i e-tjänsten
- Så här använder du e-tjänsten – instruktioner med bilder (pdf)
- Så här anmäler du dina arbetslöshetsdagar via e-tjänsten
- Sök serviceställe
- Vanliga frågor och svar om poststrejken