Det tar några veckor att avveckla den kö som poststrejken har orsakat vid FPA

Det tar uppskattningsvis några veckor att avveckla den kö som poststrejken har orsakat vid FPA. Det snabbaste sättet att sköta sina FPA-ärenden är att göra det i e-tjänsten.

Det kom in ungefär lika många ansökningar och tilläggsutredningar som vanligt medan strejken pågick. Köer är ändå att vänta då brevposten åter börjar delas ut efter att strejken har upphört.

FPA beaktar konsekvenserna av poststrejken också efter att den blåsts av.

I e-tjänsten

Det lönar sig att sköta alla de FPA-ärenden i e-tjänsten som kan skötas den vägen. Det går också bra att skicka in bilagor via e-tjänsten.

Per telefon

Medan man avvecklar de köer som uppstått på grund av strejken ringer FPA upp kunderna oftare än vanligt. Tilläggningsutredningar begärs per telefon om det inte är möjligt att använda andra kanaler. Om tilläggsutredningar har lämnats in för sent på grund av poststrejken tillämpas flexibilitet i den mån det är möjligt.

För den som inte kan sköta sitt ärende i e-tjänsten lönar det sig att boka en tid till telefontjänsten och sköta ärendet på det sättet.

På serviceställena

Det går också att fylla i ansökningar och lämna in bilagor på serviceställena.

På de flesta av FPA:s serviceställen och servicepunkter finns det datorer som kunderna får använda. Den som behöver hjälp med att sköta sitt ärende i e-tjänsten kan också ta med en egen mobil enhet till servicestället. I så fall är det är viktigt att ta med också bankkoder eller mobil-ID. Om man på servicestället sköter ärenden för en annan person behövs det en fullmakt.

FPA informerar vid behov kunderna om situationen: Vi följer Postis kommunikation och informerar närmare om läget hos FPA.

Läs mer: