FPA:s service i Kurikka ändras

På FPA:s serviceställe i Kurikka (Laurintie 21) kan man sköta ärenden enbart på bokad tid 1.3–30.9.2019.

Förändringen är i kraft under ett försök på sex månader. Målet är att utreda om service på bokad tid är ett smidigare sätt för kunderna att sköta sina ärenden. När kunden bokar en tid kan FPA:s servicerådgivare bekanta sig med kundens situation på förhand.

Kunder kan boka tid från onsdag till fredag. I början av veckan är servicestället stängt. Man kan boka tid på nätet www.fpa.fi/tidsbokning eller genom att ringa FPA:s telefonservice.

Kunden kan boka en tid även för service per telefon. Per telefon kan man numera sköta de flesta FPA-ärenden och få stöd för att sköta sina FPA-ärenden på webben.

Hitta svar på frågor på webben

På FPA:s webbplats hittar man svar på många frågor.

I FPA:s e-tjänst www.fpa.fi/etjanst kan man ansöka om de flesta förmåner och kontrollera om handläggningen av en ansökan är klar. Man loggar in i e-tjänsten med nätbankskoder eller mobil-ID.

I e-tjänsten kan man

  • ansöka om FPA-förmåner
  • meddela om ändringar och avsluta stöd
  • ändra sitt kontonummer
  • kontrollera om beslut redan gjorts, hur stort beloppet är och när förmånen utbetalas
  • skicka meddelanden kring förmånsärenden.

På forumet Fråga FPA kan man även läsa andras frågor och svar på dem. FPA:s sakkunniga svarar på kundernas frågor varje vardag.

Närmare information för kunderna