Öppettiderna ändras på en del av FPA:s serviceställen i norra Finland 1.2.2020

Från början av februari erbjuder FPA:s serviceställen i Kajanaland, Lappland, Mellersta Österbotten och Norra Österbotten mera personlig service på bokad tid. Ändringen beror på att allt fler kunder använder e-tjänsten och på att behovet av service på bokad tid ökar. De långa avstånden påverkar också efterfrågan av service.

I takt med att användningen av e-tjänsten ökar, minskar kundernas behov av att besöka servicestället. Förutom att antalet kunder har minskat har även kundernas behov ändrat. Särskilt kunder som behöver personlig service har nytta av att kunna boka tid på förhand.

– Vi vill satsa på att man enkelt kan sköta FPA-ärenden hemma. Efterfrågan på telefonservice är stor och andelen bokade telefontider ökar. Vi kommer i fortsättningen att erbjuda våra kunder mera service på bokad tid, säger Anne Penttilä, som är chef för FPA:s norra kundserviceenhet.

FPA utvecklar även i framtiden servicen utanför serviceställena, alltså till exempel pop up –service i samarbete med sociala tjänster och Navigatorer. Dessutom får man service på myndigheternas gemensamma servicepunkter och på Virtu-punkterna.

FPA betjänar kunder även på nordsamiska per telefon och med videoförbindelse på tisdag och torsgda kl. 9–11. Läs mer om servicen på samiska på FPA:s webbsidor på samiska.

Per telefon, på bokad tid och på nätet

De flesta FPA-ärenden kan skötas per telefon. Via telefontjänsten kan man få råd, ansöka om förmåner och få hjälp med att sköta ärenden i e-tjänsten. Under sommaren har telefontjänsten öppet från måndag till fredag kl. 9–16. Servicenumren finns p.

Det går också att boka tid för kundbetjäning per telefon. Då sätter sig en kundservicesakkunnig in i kundens situation på förhand. Tiden kan bokas på nätet eller genom att ringa FPA. Då FPA ringer upp en kund är samtalet gratis för kunden.

Svaret på många frågor finns på FPA:s webbplats, och de flesta FPA-ärenden kan skötas i e-tjänsten. Man loggar in i e-tjänsten med sina bankkoder eller med mobil-ID. I e-tjänsten kan man skicka in ansökningar och bilagor samt kontrollera uppgifter om handläggningen av sina egna ansökningar. Vid behov kan man få hjälp med detta på ett serviceställe eller via telefontjänsten.

Så här betjänar FPA från och med 1.2.2020

Så här betjänar FPA från och med 1.2.2020
Serviceställe Ny öppettid
Haapajärvi

tors 10–12, 13–15
tis bara på bokad tid

Haapavesi

tis 10–12, 13–15
tors bara på bokad tid

Enare

mån, ons och fre 10–12, 13–15
tis eftermiddag bara på bokad tid

Kajana

mån–tis och tors 9–16
ons och fre bara på bokad tid

Kalajoki

mån och tors bara på bokad tid

Kannus

ons och fre bara på bokad tid

Kaustby

tis 10–12, 13–15
ons bara på bokad tid

Kemi

mån–fre 12–16

Kemijärvi

tis och tors 10–12, 13–15
mån och fre förmiddag bara på bokad tid

Kittilä

tis 10–12, 13–15
tors eftermiddag bara på bokad tid

Karleby

mån–tors 12–16

Kolari

ons bara på bokad tid

Kuusamo

mån–tis och tors 10–12, 13–15
ons (och fre förmiddag) bara på bokad tid

Liminga

mån bara på bokad tid

Muhos

ons bara på bokad tid

Muonio

fre 10–12, 13–15
ons förmiddag bara på bokad tid

Oulainen

ons 10–12, 13–15
mån bara på bokad tid

Uleåborg

mån och fre 9–16, ti–to 12–16

Pello

tis 10–12, 13–15 och tors 10–12

Posio

fre 10–12, 13–15
ons förmiddag bara på bokad tid

Pyhäjärvi

mån 10–12, 13–15
ons bara på bokad tid

Brahestad

tis och fre 10–16, ons 12–16
ons förmiddag, mån och tors bara på bokad tid

Rovaniemi

mån–fre 12–16

Salla

fre 10–12, 13–15
mån eftermiddag bara på bokad tid

Suomussalmi

tis–tors 10–12, 13–15
fre bara på bokad tid

Taivalkoski

tors 10–12, 13–15
tis förmiddag bara på bokad tid

Torneå

mån–fre 9–12
eftermiddagar på bokad tid

Vaala

tis bara på bokad tid

Ylivieska

mån, ons och fre 10–12, 13–16
tis och tors bara på bokad tid

Kontrollera öppettider och kontaktuppgifter på nätet: www.fpa.fi/sok-servicestalle.