FPA betjänar sina kunder nu även på Instagram

De servicesakkunniga Helmi, Joona och Juho betjänar kunder på FPA:s Instagramkonto. FPA:s konto på Instagram är @kela_fpa.

På FPA:s Instagramkonto publiceras varje vecka tips som hjälper kunderna med att sköta sina FPA-ärenden. Dessutom svarar de servicesakkunniga på allmänna frågor från kunder.

– De servicesakkunniga som arbetar via Instagram är samma personer som ger kunderna råd till exempel per telefon, berättar planerare Hanna Pajula.

Kunderna får råd och anvisningar exempelvis för hur man sköter ärenden på nätet, ansöker om förmåner och lämnar in bilagor. Av datasäkerhetsskäl är det inte möjligt att ge personlig service, men kunderna kan skicka allmänna frågor som privata meddelanden.

De servicesakkunniga ger råd särskilt i ärenden som gäller bostadsbidrag, studiestöd, arbetslöshetsförmåner och förmåner för barnfamiljer. Kontot är tvåspråkigt, vilket betyder att kunderna kan ställa frågor på finska och svenska.

Bekanta dig med FPA:s Instagramkonto!