Postadresserna till FPA blir färre 1.1.2020

Vid årsskiftet kommer FPA att centralisera skanningen av privatpersoners ansökningar och bilagor till ett ställe.

I fortsättningen kan ansökningarna och bilagorna skickas till adressen: FPA, PB 10, 00056 FPA.

Tidigare skulle ansökningarna och bilagorna skickas till regionala skanningscenter. I fortsättningen ska skanningen av de ansökningar och bilagor som kommer in per post centraliseras till ett enda skanningscenter. De nya maskinerna som har anskaffats till centret skannar ansökningarna och bilagorna snabbare än tidigare.

I fortsättningen blir det alltså enklare att skicka ansökningar och bilagor per post eftersom man inte längre behöver veta till vilket regionalt center ansökningar och bilagor ska skickas.

Adresserna till indrivningscentret och Centret för internationella ärenden är de samma som tidigare. Post som skickats till de gamla adresserna förmedlas till rätt adresser under ett års tid.

På nätet, per telefon, på bokad tid

Svaret på många frågor går att hitta på FPA:s webbplats och de flesta FPA-ärenden kan skötas i e-tjänsten. Man loggar in i e-tjänsten med sina bankkoder eller med mobil-ID. I e-tjänsten kan man skicka in ansökningar och bilagor samt kontrollera uppgifter om handläggningen av sina egna ansökningar. Vid behov får man hjälp med att använda e-tjänsten på ett serviceställe eller via telefontjänsten.

Det går också att sköta sina FPA-ärenden per telefon. Via telefontjänsten kan man få råd, ansöka om förmåner och få hjälp med att sköta ärenden i e-tjänsten. FPA:s telefontjänst har öppet alla vardagar kl. 9–16. Telefonnumren finns på adressen www.fpa.fi/ring-fpa.

Det går också att boka tid för kundbetjäning per telefon. Då sätter sig en kundservicespecialist in i kundens situation på förhand. Tiden kan bokas på www.fpa.fi/tidsbokning eller genom ett samtal till FPA. Då FPA:s kundservicespecialist ringer upp en kund är samtalet gratis för kunden.

Läs mer