På en del av serviceställena och servicepunkterna i Birkaland betjänas kunderna i fortsättningen på bokad tid

Från början av februari ändras öppettiden och servicesättet i Akaa, Kangasala, Orivesi och Sastamala. Dessutom flyttar servicestället i Sastamala in i samma utrymmen med Arbets- och näringsbyrån. Från början av april ändras servicen även i Mänttä-Vilppula.

I takt med att användningen av e-tjänsten ökar, minskar kundernas behov av att besöka servicestället. Förutom att antalet kunder har minskat har även kundernas behov ändrat. Särskilt kunder som behöver personlig service har nytta av att kunna boka tid på förhand.

– Vi vill utveckla våra tjänster så att det är enklare att sköta FPA-ärenden hemifrån. Efterfrågan på telefonservice är stor och andelen bokade telefontider ökar. Samtidigt vill vi trygga möjligheten att få personlig service ansikte mot ansikte då kunden behöver det, säger Petteri Taponen, som är chef för FPA:s mellersta kundserviceenhet.

I fortsättningen lönar det sig att boka tid på förhand om man vill ha personlig service. Man kan boka tid på nätet eller genom att ringa FPA.

Så här betjänar FPA från och med 3.2 på följande orter:

Akaa

  • Servicepunkten i Akaa (Kirkkotori 10) betjänar i FPA-ärenden mån–tis kl. 9–12 och 13–15.30 och ons–fre kl. 9–12
  • FPA:s servicesakkunniga är på plats måndagar på bokad tid (kl. 9–12 och 13–15.30).

Kangasala

  • FPA:s serviceställe (Torikatu 5), ons–to på bokad tid (kl. 9–12 och 13–15.30).

Orivesi

  • FPA:s serviceställe (Keskustie 25), mån–tis på bokad tid (kl. 9–12 och 13–15.30)
  • I stadshusets entréhall (Keskustie 23) finns en del av FPA:s ansökningsblanketter.

Sastamala

  • FPA:s serviceställe flyttar in i samma utrymmen med Arbets- och näringsbyrån på adressen Puistokatu 10, Sastamala.
  • FPA:s serviceställe (Puistokatu 10) mån–ons på bokad tid (kl. 9–12 och 13–15.30).

Så här betjänar FPA från och med 1.4 på följande orter:

Mänttä-Vilppula

  • Servicepunkten i Mänttä-Vilppula (Hallituskatu 23) betjänar i FPA-ärenden mån–fre kl. 9–12 och 13–15.
  • FPA:s servicesakkunniga är på plats mån–ons på bokad tid (kl. 9–12 och 13–15).

Du hittar öppettiderna för FPA:s serviceställen och olika myndigheters gemensamma servicepunkter på nätet. FPA utvecklar och erbjuder även olika former av pop up -service utanför serviceställena och servicepunkterna.

Per telefon, på bokad tid och på nätet

De flesta FPA-ärenden kan skötas per telefon. Via telefontjänsten kan man få råd, ansöka om förmåner och få hjälp med att sköta ärenden i e-tjänsten. Under sommaren har telefontjänsten öppet från måndag till fredag kl. 9–16. Servicenumren finns p.

Det går också att boka tid för kundbetjäning per telefon. Då sätter sig en kundservicesakkunnig in i kundens situation på förhand. Tiden kan bokas på nätet eller genom att ringa FPA. Då FPA ringer upp en kund är samtalet gratis för kunden.

Svaret på många frågor finns på FPA:s webbplats, och de flesta FPA-ärenden kan skötas i e-tjänsten. Man loggar in i e-tjänsten med sina bankkoder eller med mobil-ID. I e-tjänsten kan man skicka in ansökningar och bilagor samt kontrollera uppgifter om handläggningen av sina egna ansökningar. Vid behov kan man få hjälp med detta på ett serviceställe eller via telefontjänsten.

Närmare information för kunderna