Gör ansökan så här

Snabbt och enkelt i e-tjänsten

Det är enkelt att ansöka om arbetslöshetsförmån i e-tjänsten. Ett tydligt foto räcker som bilaga.

Skicka ansökan
  1. Läs först: Rätt till arbetslöshetsförmåner
  2. Anmäl dig som arbetslös arbetssökande hos TE-tjänster.
  3. Fyll i ansökan i FPA:s e-tjänst. Logga in i e-tjänsten med dina bankkoder eller med mobil-ID.
    • Arbetslöshetsförmånen beviljas tidigast från den dag då du har anmält dig som arbetslös arbetssökande.
  4. Skicka in ansökan med bilagor via e-tjänsten.
    • En tydlig bild som du har tagit med telefonen duger som bilaga.
    • Du kan skriva ett följebrev till bilagan om den hör ihop med flera förmåner.
    • FPA har inte tillgång till de bilagor du skickat till TE-tjänster.
  5. Det står i ansökan vilka bilagor du behöver.
    • FPA får från och med 1.1.2019 uppgifter om löneinkomsterna från inkomstregistret. FPA använder sig av uppgifterna vid handläggningen av ansökningar. Vid behov begär man ytterligare uppgifter av dig.
    • Om du har fått ersättningar för upphovsrätt, företagsinkomster, utdelnings-, hyres- eller betydande ränteinkomster behöver vi verifikat över dem.

Du kan också fylla i blanketten Ansökan om arbetslöshetsförmåner (TT1r) och skicka den till oss.

Ansökningstid

Anteckna dagarna i ansökan genast från den första arbetslöshetsdagen. Lämna ändå in din första ansökan först efter att du varit arbetslös i 7 dagar och självrisktiden har löpt ut.

Arbetslöshetsförmånens första betalningsperiod är 2 veckor. Efter det betalas stödet ut med 4 veckors mellanrum enligt anmälan om arbetslöshetstid.

Anmäl dina arbetslöshetsdagar

Du kan anmäla arbetslöshetstid endast i efterhand. Den retroaktiva ansökningstiden för arbetslöshetsförmåner är 3 månader.

FPA får ett arbetskraftspolitiskt utlåtande från TE-tjänster för att kunna avgöra ansökan.

Läs mer