Söker du detta?
Inloggning till e-tjänsterna
Du kan logga in till e-tjänsten
- med dina personliga nätbankskoder
- med ett mobilcertifikat, dvs. mobil-ID i telefonen
- med ett chipförsett ID-kort dvs. ett elektroniskt identitetskort.
Identifiering med mobil-ID är ett nytt sätt att logga in till e-tjänsten. När du har skaffat dig ett SIM-kort som behövs för mobil-ID kan du i fortsättningen logga in på e-tjänsten med ditt telefonnummer och en kod. Då behöver du inte några nätbankskoder.
Så här gör du för att börja använda mobil-ID
- Kontakta först din telefonoperatör (t.ex. Elisa, Sonera eller DNA) per telefon eller besök en av operatörens butiker.
- Operatören registrerar mobilcertifikatet på telefonens SIM-kort eller ger dig ett nytt SIM-kort som har mobilcertifikat.
- När du lagt in det rätta SIM-kortet i telefonen ska du registrera mobilcertifikatet i operatörens butik eller på operatörens webbplats med dina nätbankskoder.
Observera att mobilcertifikatet kan vara avgiftsbelagt. Fråga din operatör om priserna. FPA tar inte ut någon avgift för användning av mobil-ID.
Samma Mobil-ID kan också användas bl.a. i en del nätbutiker, för att sköta försäkringsärenden och för att uträtta ärenden hos andra myndigheter.
Så här loggar du in i e-tjänsten med mobilen
- Klicka på knappen "Siirry asiointipalveluun" (Gå till e-tjänsten) uppe i högra hörnet.
- På identifieringssidan väljer du Mobiilivarmenne (Mobil-ID) eller alternativt nätbankskoder eller elektroniskt identitetskort.
- Du får en begäran om identifiering till din telefon från FPA. Tryck på OK.
- Knappa in ditt telefonnummer och en kod bestående av 4–8 siffror. Koden hittar du på plastdelen från vilken du tryckt ut SIM-kortet och du kan själv ändra den i inställningarna för SIM-kortet.
- Du får en kvittering på att identifieringen har lyckats och efter det flyttas du automatiskt till e-tjänsten.
Den svenska e-tjänsten leder felaktigt till den finska inloggningssidan. Efter inloggningen styrs du i alla fall till den svenska e-tjänsten. Länken under Genvägar - E-tjänster för privatpersoner fungerar normalt.
Vi beklagar olägenheten.