Det kan förekomma avbrott i tjänsten Suomi.fi-fullmakter 7.3.2021 Mer information
Sköt ärenden på nätet
Kontaktuppgifter för arbetsgivare
- Chatt för arbetsgivarkunder
- Telefontjänsten
- Kontaktinformation för företagshälsovården
- Internationella situationer
- Tekniskt stöd
Chatt för arbetsgivarkunder
I chatten svarar vi på arbetsgivarkundernas frågor mån–fre kl. 9–15.
Du kan fråga om
- sjukdagpenningar
- moderskaps, faderskaps- och föräldradagpenningar, familjeledighetsersättning och semesterkostnadsersättning
- rehabilitering och rehabiliteringspenning
- tilläggsutredningar och intyg i samband med förmånerna ovan.
I chatten ges allmän rådgivning. Adressändringar tas inte emot via chatten, utan de ska meddelas till Företags- och organisationsdatasystemet (YTJ). I chatten besvaras inte heller frågor som gäller enskilda personer eller frågor som gäller företagshälsovård.
Problem med e-tjänsten?
Om ditt ärende gäller FPA:s e-tjänster, kontrollera först dina Suomi.fi-fullmakter.
Läs mer (Om FPA)Telefontjänsten för arbetsgivarkunder
- Arbetsgivarlinjen ger service i ärenden som gäller dagpenningar på numret 020 692 239, vardagar kl. 9–15.
- I telefontjänsten för arbetsgivare får arbetsgivare svar på frågor som gäller arbetsgivarens förmånsansökningar, bilagor, tilläggsutredningar, beslut, anmälan om löneuppgifter för olika förmåner samt i vilket skede handläggningen av en ansökan är.
- Vid behov kontrolleras att den som ringer upp har rätt att få uppgifter. Du kan exempelvis bli ombedd att uppge din organisations FO-nummer.
-
FPA tar inte emot adressändringar per telefon. Adressändringar ska göras till Företags- och organisationsdatasystemet (YTJ) som meddelar uppgifterna till FPA.
-
På arbetsgivarlinjen besvaras inte frågor som gäller kollektivavtal. Till dessa hör till exempel villkoren för löneutbetalning och beviljande av ledighet. I sådana ärenden kan man vända sig till arbetsgivarorganisationerna.
-
Om ditt ärende inte är brådskande kan du också be om råd genom att skicka skyddad e-post. Se anvisningen om sändande av skyddad e-post och punkten Rådgivning via skyddad e-post. Du får svar på ditt meddelande inom två arbetsdagar. FPA tar inte emot adressändringar per e-post.
Kontaktinformation för företagshälsovården
- För rådgivning i frågor som gäller företagshälsovårdens ersättnings- och ansökningsärenden finns separata kontaktuppgifter.
Internationella situationer
- FPA:s center för internationella ärenden svarar på frågor som gäller utsända arbetstagare och arbetstagare som rekryterats från utlandet samt frågor som gäller flyttning till och från Finland, tfn 020 634 0300
- International House Helsinki betjänar företag och arbetsgivare i ärenden som gäller utländsk arbetskraft och rekrytering av sådan. Pilotprojektet koordineras av Helsingfors stad. I pilotprojektet deltar stadens rådgivning för invandrare, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (f.d. Magistraten i Nyland), Skatteförvaltningens och FPA:s gemensamma servicepunkt In To Finland, Nylands arbets- och näringsbyrå, Pensionsskyddscentralen och Helsingforsregionens handelskammare. Läs mer på www.ihhelsinki.fi
Tekniskt stöd
Ifall du har problem med e-tjänsten kontakta vår tekniska kundstöd vardagar kl. 7–17
- per telefon 020 634 7787
- per e-post: tekninentuki@kela.fi
I övriga ärenden kan du ringa FPA:s allmänna servicenummer vardagar kl. 9–16.