Kontaktuppgifter för arbetsgivare

Chatt för arbetsgivarkunder

I chatten svarar vi på arbetsgivarkundernas frågor mån–fre kl. 9–15.

Du kan fråga om

  • sjukdagpenningar
  • moderskaps, faderskaps- och föräldradagpenningar, familjeledighetsersättning och semesterkostnadsersättning
  • rehabilitering och rehabiliteringspenning
  • tilläggsutredningar och intyg i samband med förmånerna ovan.

I chatten ges allmän rådgivning. Adressändringar tas inte emot via chatten, utan de ska meddelas till Företags- och organisationsdatasystemet (YTJ). I chatten besvaras inte heller frågor som gäller enskilda personer eller frågor som gäller företagshälsovård.

När det är kö till telefontjänsten

Använd chatten eller skyddad e-post istället.

Läs om skyddad e-post

Telefontjänsten för arbetsgivarkunder

  • Arbetsgivarlinjen ger service i ärenden som gäller dagpenningar på numret 020 692 239, vardagar kl. 9–15.
    • I telefontjänsten för arbetsgivare får arbetsgivare svar på frågor som gäller arbetsgivarens förmånsansökningar, bilagor, tilläggsutredningar, beslut, anmälan om löneuppgifter för olika förmåner samt i vilket skede handläggningen av en ansökan är.
    • Vid behov kontrolleras att den som ringer upp har rätt att få uppgifter. Du kan exempelvis bli ombedd att uppge din organisations FO-nummer.
    • FPA tar inte emot adressändringar per telefon. Adressändringar ska göras till Företags- och organisationsdatasystemet (YTJ) som meddelar uppgifterna till FPA.

  • På arbetsgivarlinjen besvaras inte frågor som gäller kollektivavtal. Till dessa hör till exempel villkoren för löneutbetalning och beviljande av ledighet. I sådana ärenden kan man vända sig till arbetsgivarorganisationerna.

  • Om ditt ärende inte är brådskande kan du också be om råd genom att skicka skyddad e-post. Se anvisningen om sändande av skyddad e-post och punkten Rådgivning via skyddad e-post. Du får svar på ditt meddelande inom två arbetsdagar. FPA tar inte emot adressändringar per e-post.

  • För frågor om företagshälsovårdsersättningar finns separata kontaktuppgifter.
  • FPA:s center för internationella ärenden svarar på frågor som gäller utsända arbetstagare och arbetstagare som rekryterats från utlandet samt frågor som gäller flyttning till och från Finland, tfn 020 634 0300
    • International House Helsinki betjänar företag och arbetsgivare i ärenden som gäller utländsk arbetskraft och rekrytering av sådan. Pilotprojektet koordineras av Helsingfors stad. I pilotprojektet deltar stadens rådgivning för invandrare, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (f.d. Magistraten i Nyland), Skatteförvaltningens och FPA:s gemensamma servicepunkt In To Finland, Nylands arbets- och näringsbyrå, Pensionsskyddscentralen och Helsingforsregionens handelskammare.  Läs mer på www.ihhelsinki.fi

Tekniskt stöd

Ifall du har problem med e-tjänsten kontakta vår tekniska kundstöd vardagar kl. 7–17

  • per telefon 020 634 7787
  • per e-post: tekninentuki@kela.fi

I övriga ärenden kan du ringa FPA:s allmänna servicenummer vardagar kl. 9–16.

Läs mer