Kontakta oss
FPA som organisation
FPA är en självständig socialförsäkringsinrättning som står under riksdagens tillsyn och som har en egen förvaltning och ekonomi.
OrganisationsschemaFPA:s organisation
- Resultatenheter och verksamhetsenheter
- FPA:s organisation utgörs av fem resultatenheter: kundrelationstjänster, förmånstjänster, IT-tjänster, informationstjänster och gemensamma tjänster samt två verksamhetsenheter: enheten för ledningsstöd och kommunikationsenheten. Dessutom lyder FPA:s internevision under generaldirektören.
- Försäkringsdistrikten
- Resultatenheten för förmånstjänster ansvarar för handläggningen av förmånsärenden och kommer med förslag till utveckling av förmånslagstiftningen. FPA:s lokalförvaltning utgörs av fem försäkringsdistrikt som hör till resultatenheten för förmånstjänster och svarar för den lokala handläggningsverksamheten.
- Kundserviceenheterna
- Resultatenheten för kundrelationstjänster ansvarar för kundservicen i alla servicekanaler och för rådgivning och handledning för kunderna. Till resultatenheten hör sex kundserviceenheter som betjänar kunderna på lokal nivå via olika servicekanaler.
FPA:s förvaltningsorgan
- Fullmäktige
- FPA:s förvaltning och verksamhet övervakas av 12 fullmäktigeledamöter som utses av riksdagen.
- Styrelse
- FPA:s verksamhet leds och utvecklas av en styrelse som består av 10 ledamöter. Fullmäktige väljer styrelseledamöterna.
- Revisorer
- FPA:s revisorer utför revisionen av FPA. Dessutom utför de vid behov granskningar som gäller FPA:s förvaltning, egendomsförvaltning och verksamhet.