Skyddad e-post

En samarbetspartner kan skicka skyddad e-post till FPA. När du använder skyddad e-post ansvarar du för att

  • e-posten faktiskt är skyddad
  • bilagorna är läsbara.

De lokala tillvägagångssätt som etablerats med försäkringsdistrikten är oförändrade. Skyddad e-post är ett alternativ till centraliserad brevpost.

Skyddad e-post med Katso-kod

Obs! Katso-tjänsten ersätts med suomi.fi-identifiering före slutet av 2019.

Skyddad e-post utan Katso-kod

  • Öppna den skyddade e-posten.
  • Skriv in din egen e-postadress i fältet Avsändare.
  • Du får därefter en länk till din e-post. Via länken kan du skicka skyddad e-post till FPA. Länken gäller i 10 dagar.

En skyddad e-postförbindelse med Kela

FPA har en skyddad e-postförbindelse med flera olika organisationer. Kontrollera om din organisation har en skyddad e-postförbindelse (pdf) med FPA. Om din organisation finns på listan är all e-post mellan FPA och din organisation skyddad.

Bilagor

En samarbetspartner kan skicka bilagor till ansökningar och andra nödvändiga handlingar till FPA via skyddad e-post. Bilagorna syns i FPA:s system med en viss fördröjning. Innehållet i meddelandefältet noteras inte och förmedlas inte heller vidare.

Så här skickar du bilagor

  • Ge filerna beskrivande namn, som dock inte innehåller personernas namn eller andra uppgifter som identifierar dem.
  • Lägg till bilagorna i pdf-format.
  • Ett e-postmeddelande får innehålla flera bilagor. Vi rekommenderar att en bilaga innehåller uppgifter om endast en person.
  • Ange ett beskrivande ämne för e-postmeddelandet (t.ex. läkarintyg). Ämnet får inte innehålla känsliga uppgifter, såsom personbeteckningar.
  • Ange avsändarens kontaktinformation i meddelandefältet. I övrigt ska meddelandefältet lämnas tomt.
  • Skicka bilagorna till adressen kumppanit.liitteet(at)kela.fi. Använd dessa e-postadresser endast för att skicka bilagor.
  • Du får ett automatiskt svar när ditt meddelande har tagits emot.

Rådgivning

Via skyddad e-post kan en samarbetspartner ställa frågor om grunderna för olika förmåner, ansökningsförfarandet, i vilket skede handläggningen av ett ärende är samt beloppet och utbetalningen av en förmån.

Så här ber du om råd via skyddad e-post:

  • Försäkra dig om att du använder skyddad e-post.
  • Ge e-postmeddelandet en beskrivande ämnesrubrik. Den får inte innehålla känsliga uppgifter, såsom namn eller personbeteckningar.
  • Anteckna i meddelandefältet utöver ditt ärende också ditt namn, vilken organisation du företräder och din kontaktinformation.
  • Om du sköter ett ärende för en enskild kund, ange också följande uppgifter som behövs för att vi ska kunna säkerställa dina åtkomsträttigheter:
    • för vilket ärende du begär uppgifter
    • kundens namn och personbeteckning
  • Skicka meddelandet till adressen partner.info@fpa.fi

FPA svarar på meddelandena inom 2 vardagar. I brådskande ärenden kan du ringa servicenumret för myndigheter.