Det kan förekomma avbrott i tjänsten Suomi.fi-fullmakter 7.3.2021 Mer information
Sköt ärenden på nätet.
Kundservice
Introduktion i tolktjänsten
Introduktionen är avsedd för både nya kunder och kunder som använt tjänsten tidigare. I introduktionen kan kundens nära anhöriga, kontaktperson, assistent eller t.ex. talterapeut delta.
Serviceproducenten ska se till att kunden får introduktion av en tolk som känner till introduktionsprocessen och introduktionsmaterialet. Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förmedlar tolkar för introduktionen.
Till introduktionen tar tolkarna med sig följande:
- två Blanketter för introduktion (TU50r)
- en tom Kunduppgiftsblankett TU10r, Kunduppgiftsblankett TU11r eller Kunduppgiftsblankett TU12r
- introduktionsmaterial
Läs mer i Servicebeskrivningen (på finska, pdf)
Material för den nya avtalsperioden (tillhandahållande av tjänsten från och med 1.4.2021)
Tillhandahållandet av tjänster under den nya avtalsperioden börjar 1.4.2021. I och med den nya avtalsperioden omorganiseras introduktionen i tolktjänsten. I fortsättningen kallas tjänsten handledning i hur man använder tolktjänsten.
Det nya materialet nedan används vid handledningen från och med 1.4.2021. Introduktionsblankett TU 50r tas ur bruk.
Till handledningen tar tolkarna med sig följande:
- en tom kunduppgiftsblankett (Kunduppgiftsblankett, kund med hörselskada TU 10r (pdf), Kunduppgiftsblankett, kund med talskada TU 11r (pdf) eller Kunduppgiftsblankett, kund med syn- och hörselskada TU 12r (pdf))
- material för handledning i hur man använder tolktjänsten, lättläst svenska (pdf)
- material för handledning i hur man använder tolktjänsten med bilder från Papunet som stöd (pdf)