Det kan förekomma störningar i sökningen av handlingar på grund av underhållsarbeten 28.1.2020 kl. 19–23 Mer information
Om du har sekretessmarkering
Vi rekommenderar att du sköter dina ärenden genom att ringa till oss eller via e-tjänsten.
E-tjänsten
Du kan sköta dina ärenden både enkelt och skyddat i e-tjänsten. Logga in till e-tjänsten med dina egna nätbankskoder. Du ser alla dina uppgifter i e-tjänsten.
Per telefon
Genom att ringa servicenumret 020 635 3500 vardagar kl. 9–16 får du svar på dina frågor. Servicenumret betjänar även på finska och engelska.
På serviceställena
Servicestället kundservice ser inte dina uppgifter om du har en sekretessmarkering (spärrmarkering). Då kontaktas du senare av FPA:s enhet som har hand om kunder med sekretessmarkering. Du kan ändå sköta dina ärenden på serviceställenas och servicepunkternas kunddatorer.
På bokad tid
Om du har en sekretessmarkering lönar det sig inte att boka tid. FPA:s kundservice ser inte dina uppgifter.
Sekretessmarkering överförs med kontaktuppgifter
Om en person har grundad och uppenbar anledning att misstänka att hans eller hennes eller familjens hälsa eller säkerhet är hotad, kan myndigheten för digitalisering och befolkningsdata besluta om, att personens uppgifter om hemkommun och bostad samt adress får utlämnas från befolkningsdatasystemet enbart till särskilda myndigheter. De myndigheter som får personens kontaktuppgifter får också information om spärrmarkeringen.