FPA har genom upphandling för varje område valt en serviceproducent som kan tillhandahålla pålitliga och högklassiga transporttjänster. När du beställer en resa via beställningscentralen tar man bland annat reda på om du behöver ett lättillgängligt fordon eller assistans för resan. Vid behov följer chauffören dig inomhus eller på sjukhuset ända till avdelningen.
Beställningscentralen ansvarar för att alla kunder inom dess område får en taxi i enlighet med sin beställning när det är fråga om taxiresor som ersätts ur sjukförsäkringen. Beställ taxiresan i god tid, senast kl. 14.00 dagen före resan. Om du har beställt taxi i god tid men beställningscentralen inte kan ordna transport för dig, ska beställningscentralen till fullt belopp ersätta de kostnader som du haft för att du beställt taxi på annat sätt. I sådana fall ska du kontakta beställningscentralen.
FPA följer för varje område med servicekvaliteten och hur kundernas rättigheter tillgodoses under hela upphandlingsperioden. FPA förutsätter också att beställningscentralen följer med kvaliteten på de tjänster som centralen tillhandahåller och rättar till eventuella störningar i servicekvaliteten eller tillgängligheten utan dröjsmål.