Kelan verkkoajanvaraus uudistuu – jatkossa palveluun täytyy tunnistautua

Tiedotetta on päivitetty 4.5.2021.

Kelan verkkoajanvaraus uudistuu vuonna 2021. Kumppani voi jatkossakin varata ajan asiakkaansa puolesta, mutta uudistuksen jälkeen järjestelmään pitää tunnistautua. Kumppanilla täytyy olla uusi Suomi.fi-valtuus, ja organisaation Y-tunnuksen täytyy olla Kelan rekisterissä.

Yhä useammin Kelan asiakkaat varaavat palveluajan etukäteen, varsinkin jos asiakkaan tilanne on monimutkainen tai jos selvitettäviä asioita on paljon. Vuonna 2019 ajanvarauksella asioitiin 205 700 kertaa, vuotta aiemmin 150 800 kertaa.

Ajanvarauksen suosion lisääntyminen sekä järjestelmien ja laitteiden tekninen kehitys asettavat uusia vaatimuksia ja mahdollisuuksia verkkoajanvarauksen kehittämiselle. Siksi Kela rakentaa parhaillaan uutta verkkoajanvarausjärjestelmää yhteistyössä Solitan ja Mediconsultin kanssa. Tavoitteena on mobiililaitteisiin skaalautuva, helppokäyttöinen ja saavutettava palvelu.

Hae ajanvaraukseen tarvittava Suomi.fi-valtuus ja ilmoita organisaation Y-tunnus Kelaan

Uusi verkkoajanvaraus on tarkoitettu myös Kelan yhteistyökumppaneille, jotka haluavat varata ajan Kela-asioita hoitavalle asiakkaalleen. Asiakkaan suostumuksella kumppani voi varata ajan asiakkaan puolesta, tarkistaa asiakkaalle tehdyt ajanvaraukset ja perua asiakkaalle aiemmin tehdyn ajanvarauksen.

Jotta kumppani voi tehdä ajanvarauksen asiakkaansa puolesta, hänellä täytyy olla ajanvaraukseen tarvittava Suomi.fi-valtuus. Valtuuden nimi on ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen”. Valtuutta voi hakea Suomi.fi-palvelussa.

Lisäksi organisaation Y-tunnuksen pitää olla tallennettuna Kelan ylläpitämään, verkkoajanvarauksen käyttöön oikeuttavaan rekisteriin. Kela lisää kuntien Y-tunnukset rekisteriin automaattisesti, mutta muiden kumppanien pitää pyytää Kelaa lisäämään organisaaton Y-tunnus rekisteriin. Pyynnön voi lähettää suojatulla sähköpostilla.

Mitä tarvitset uuden ajanvarausjärjestelmän käyttämiseen?

Jotta yhteistyökumppani voi varata ajan asiakkaansa puolesta, kumppanilla täytyy olla

  • Suomi.fi-valtuus ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen
  • vahva tunnistautumisen väline, kuten mobiilivarmenne, varmennekortti tai henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset
  • y-tunnus, joka on lisätty Kelan verkkoajanvarauksen rekisteriin.
  • asiakkaan henkilötunnus
  • asiakkaan suostumus ajan varaamiseen, varatun ajan perumiseen ja yhteystietojen tarkistamiseen.

Lue lisää