Verkkoajanvaraus uudistuu

Kelan ajanvarausjärjestelmä uudistuu syksyllä. Uuden järjestelmän käyttöönotto on siirtynyt, ja tarkka ajankohta tiedotetaan myöhemmin.

Kumppani voi jatkossakin varata ajan asiakkaansa puolesta, mutta uudistuksen jälkeen järjestelmään pitää tunnistautua. Lisäksi kumppanilla täytyy olla uusi Suomi.fi-valtuus, ja organisaation Y-tunnuksen täytyy olla Kelan rekisterissä.

Jotta voit tehdä asiakkaasi puolesta ajanvarauksen uudessa järjestelmässä, sinulla pitää yhteistyökumppanin edustajana olla

  • Suomi.fi–valtuus ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen” 
  • vahva tunnistautumisen väline, kuten henkilökohtaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne
  • Y-tunnus, joka on lisätty Kelan verkkoajanvarauksen rekisteriin
  • asiakkaan antama lupa ajanvarauksen tekemiseen ja yhteystietojen tarkistamiseen 
  • asiakkaan henkilötunnus. 

Tunnistautuminen ja valtuudet 

Uudistuksen jälkeen voit tunnistautua Kelan verkkoajanvaraukseen mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. 

Lisäksi sinulla pitää olla yhteistyökumppaneille tarkoitettu Suomi.fi-valtuus ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen”. Voit pyytää valtuutta jo nyt omassa organisaatiossasi.

Jos asioit yrityksen puolesta tai yksityisenä elinkeinonharjoittajana, voit hakea valtuutta Suomi.fin Valtuudet-palvelussa. Palvelussa voit myös antaa valtuuksia muille yrityksen työntekijöille.

Kunnassa, säätiössä tai vastaavassa organisaatiossa valtuuden voi antaa henkilö, jolle organisaatio on hakenut valtuutusoikeuden Suomi.fin Valtuudet-palvelussa. Lue lisää valtuushakemuksen tekemisestä (Suomi.fi).

Verkkoajanvarauksen käyttöoikeus

Uutta ajanvarausjärjestelmää voivat käyttää kumppanit, jotka Kela on hyväksynyt käyttäjiksi. Edellytyksenä on, että Kela tekee kyseisen kumppanin kanssa yhteistyötä asiakkaiden sosiaaliturvan hoitamiseen liittyvissä asioissa. Ajanvarausjärjestelmän rekisteriin tallennetaan organisaation nimi ja Y-tunnus. 

Kela lisää kuntien Y-tunnukset automaattisesti rekisteriin. Jos kunnan Y-tunnusta ei ole rekisterissä, kirjautuminen ei onnistu ja näet virheilmoituksen. Ole tässä tapauksessa yhteydessä Kelaan.

Muiden yhteistyökumppaneiden pitää pyytää Kelaa lisäämään Y-tunnus rekisteriin. 

Jos organisaatiota ei ole rekisterissä, toimi näin:

  • Lähetä viesti suojatulla sähköpostilla osoitteeseen tekninentuki@kela.fi 
  • Otsikoi viesti Ajanvarausjärjestelmän rekisteri.
  • Kirjoita viestiin: 
    • Organisaation y-tunnus 
    • Organisaation nimi
    • Perustelut ajanvarausjärjestelmän käytölle
    • Organisaation yhteyshenkilön nimi 
    • Organisaation tai yhteyshenkilön sähköpostiosoite.
       

 

Lue lisää