Näin ohjaat kuntoutukseen

  1. Keskustele asiakkaan kanssa hänen tilanteestaan ja toiveistaan.
    • Mihin asiakas toivoo apua ja tukea?
    • Tarvitseeko hän keinoja sairauden hallintaan, tukea työelämään tai opiskeluun vai apua päästäkseen töihin tai opiskelemaan?
    • Mitkä ovat asiakkaan omat toiveet ja voimavarat?
    • Onko asiakas kiinnostunut kuntoutuksesta? Miten hän voisi hyötyä siitä?
    • Minkälaisia odotuksia hänellä on kuntoutuksen suhteen?
    • Onko nyt oikea aika kuntoutukselle?
    • Haluaako asiakas osallistua yksilö- vai ryhmämuotoiseen kuntoutukseen?
    • Palaa asiaan myöhemmin, jos kiinnostus ei heti herää.
  2. Kerro Kelan kuntoutusvaihtoehdoista. Kela tarjoaa monipuolista kuntoutusta eri elämäntilanteissa.
    • Kelan kuntoutukseen osallistuminen on yleensä maksutonta. Ainoastaan kuntoutuspsykoterapiassa pitää maksaa jokaisesta käyntikerrasta omavastuu.
    • Kerro asiakkaalle, että hän voi hakea kuntoutuksen ajalle kuntoutusrahaa. Tarkista myös 16-19 -vuotiaan mahdollisuus saada nuoren kuntoutusrahaa. Kela korvaa myös kuntoutukseen tehtyjä matkoja.
    • Kela järjestää kuntoutusta myös osana kehittämishankkeita. Tutustu kehittämishankkeina toteutettaviin kuntoutuksiin.
    • Kelan lisäksi kuntoutusta tarjoavat muun muassa työeläkelaitokset, järjestöt ja kunnat. Myös näiden ajalta voi tietyin edellytyksin saada kuntoutusrahaa.
  3. Milloin potilas tarvitsee lääkärinlausunnon?

    Lääkärinlausunto B tai kuntoutussuunnitelma tarvitaan hakemuksen liitteeksi, jos suosittelet
    Kelan kuntoutusta sairauden tai vamman vuoksi.

    Lausunnosta pitää selvitä seuraavat asiat:
    • Mikä sairaus (diagnoosi) tai sairaudet aiheuttavat asiakkaan toimintakyvyn heikkenemisen?  Mikä asiakkaan työ-, koulutus- tai muu elämäntilanne on?
    • Millainen on asiakkaan sairauden tai vamman nykytilanne?
    • Miten sairaus tai vamma vaikuttaa työhön, opiskeluun tai arjessa suoriutumiseen?
    • Miten asiakasta on aiemmin tutkittu, hoidettu ja kuntoutettu?
    • Miksi kuntoutus on nyt ajankohtainen?
    • Miten kuntoutus edistäisi työ- tai toimintakykyä?
    • Onko asiakas kiinnostunut kuntoutuksesta ja valmis sitoutumaan siihen?

      Katso tarkemmat ohjeet lääkärinlausunnon ja kuntoutussuunnitelman laadintaan.

      Lääkärinlausuntoa ei tarvita, jos ohjaat 16–29-vuotiaan potilaan nuorten ammatilliseen kuntoutukseen elämäntilanteeseen liittyvien haasteiden vuoksi. Ohjaa asiakas varaamaan haastatteluaika Kelan kuntoutuksen puhelinpalvelusta 020 692 205.
  4. Ohjaa potilas hakemaan kuntoutusta.
    • Lääkärinlausunnon saatuaan asiakas hakee itse kuntoutusta Kelasta. Kelan kuntoutukseen haetaan hakemuslomakkeella, joka postitetaan Kelaan. Kts. Näin haet kuntoutukseen.
    • Nuoren ammatillista kuntoutusta asiakas hakee varaamalla ajan kuntoutushaastatteluun kuntoutuksen palvelunumerosta 020 692 205.
    • Asiakas saa lisätietoja Kelan kuntoutuksesta osoitteesta www.kela.fi/kuntoutus ja kuntoutuksen palvelunumerosta 020 692 205.
  5. Kerro, kuinka asia etenee.
    • Asiakas saa Kelasta päätöksen kuntoutuksesta. Myönteisen päätöksen liitteenä on ohjekirje, jossa kerrotaan tarkemmin kuntoutuksesta ja kuinka siihen voi valmistautua. Päätös lähetetään tiedoksi kuntoutuksen palveluntuottajalle ja hoidosta vastaavalle taholle. Lisäksi kuntoutuksen palveluntuottajalle lähetetään tiedoksi hakemusasiakirjat (hakemus ja lääkärintodistus).
    • Ennen kuntoutuksen alkamista palveluntuottaja on asiakkaaseen yhteydessä kirjeitse tai puhelimitse ja tiedottaa kuntoutuksen toteutukseen liittyvistä asioista.
    • Asiakas saa palveluntuottajalta osallistumistodistuksen. Se tarvitaan mahdollisen kuntoutusraha- tai matkakorvaushakemuksen liitteeksi.
    • Kuntoutuksen päätyttyä potilas saa palveluntuottajalta kuntoutuspalautteen eli kirjallisen selosteen kuntoutukseen toteutuksesta. Asiakkaan luvalla se lähetetään myös hoitavalle taholle.
  6. Mitä kuntoutuksen jälkeen?
    • Sovi asiakkaan kanssa, miten yhteistyö ja seuranta jatkuvat.
    • Kerro, mihin ja miten hän voi ottaa tarvittaessa yhteyttä.