Näin tilaat taksin asiakkaalle

Infograafi taksimatkan tilausprosessista

Terveydenhuollon yksiköt tilaavat asiakkaiden taksimatkat oman alueensa tilausvälityskeskuksesta, terveydenhuollon yksiköille tarkoitetusta tilausnumerosta. Tilaa taksimatka heti, kun asiakkaan kotiutusaika on tiedossa. 

Jos terveydenhuollon edustaja tilaa asiakkaalle yksittäisen meno- tai paluumatkan, asiakas ei tarvitse todistusta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67), vaan tilauspuhelu vastaa sitä.

Tilauspuhelussa kysytään muun muassa seuraavia asioita:

  • kotiutuvan potilaan nimi ja henkilötunnus
  • mihin ja milloin potilas kotiutuu
  • mistä taksi noutaa potilaan
  • mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet, saattaja tai käynti apteekissa tai pysähdys terveyskeskuksessa noutamassa asiakkaan tarvitsema apuväline.

Jos asiakkaan vointi edellyttää nopeaa kotiutumista, kerro siitä tilauspuhelun yhteydessä.

Jos taksi tilataan muualta kuin tilausvälityskeskuksesta, asiakas maksaa koko matkan hinnan itse. Muualta tilatusta taksista Kela ei voi maksaa matkakorvausta, eikä asiakas voi hakea sitä Kelasta jälkikäteenkään.

Näin tilaan Kela-taksin asiakkaalle – pikaohje terveydenhuollolle

  • Kenelle voin tilata Kela-taksin?
  • Tavallinen taksi? Invataksi? Paarikuljetus?
  • Milloin soitan 112?

Tulostettavasta infolehtisestä löydät tiiviit ohjeet sekä tilausnumerot terveydenhuollon käyttöön

 

Näin tilaat taksin – pikaohje asiakkaalle eri alueilla

Tulosta Näin tilaat taksin-pikaohje (pdf) asiakkaalle ja taksin tilausnumeron kertova "minijuliste" (pdf) esimerkiksi hoitopaikan ilmoitustaululle.