Etuustietopalvelu Kelmu
Etuustietopalvelu Kelmu
Etuustietopalvelu Kelmusta tarkistat kätevästi asiakkaan etuustiedot.
Etuustietopalvelu Kelmussa viranomainen voi esimerkiksi
- tarkistaa asiakkaansa saamat etuudet ja niihin liittyvät tiedot
- lähettää Kelaan asiakkaan perustoimeentulotuen asiakirjoja hänen pyynnöstään
- nähdä Kelan tekemät ilmoitukset sosiaalihuollon tarpeesta
- nähdä kuntakohtaisia listoja tiettyjen etuuksien saajista
- tehdä maksuvaatimuksia Kelalle.
Tiedot asiakkaan saamista etuuksista
Etuustietojen tarkistaminen on tarkoitettu niille viranomaisille ja Kelan yhteistyökumppaneille, joilla on lain mukaan oikeus saada Kelan etuustietoja teknisen käyttöyhteyden välityksellä.
Eri käyttäjätahot näkevät eri asioita. Kelmussa on muun muassa tietoja
- etuuksien vireillä olosta
- etuusratkaisusta
- maksuista
- vakuuttamistiedoista
- perintätiedoista
- lääkekatosta.
Kelan ilmoitukset sosiaalihuollon tarpeesta
Kela välittää hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille ja Ahvenanmaan kunnille seuraavat tiedot:
- asiakkaan sosiaalityön tarve
- asiakkaan täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen tarve
- ilmoitus alennetusta perusosasta
- ilmoitus alle 25-vuotiaasta työttömästä, joka on saanut toimeentulotukea 4 kuukautta
- ilmoitus 25 vuotta täyttäneestä työttömästä, joka on saanut toimeentulotukea 12 kuukautta
- ilmoitus maahanmuuttajasta, joka on saanut toimeentulotukea 2 kuukautta.
Tiedot näkyvät Kelmussa seuraavasti:
- yhteydenotot ja ilmoitukset sosiaalityön tarpeesta välittömästi
- kiireellisenä tehdyt hakemukset sekä työttömiä ja maahanmuuttajia koskevat ilmoitukset samana päivänä
- täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen hakemukset ja ilmoitukset alennetusta perusosasta perustoimeentulotuen päätöksen jälkeisenä päivänä.
Jos Kelan ilmoitus ei kuulu kuntaan tai hyvinvointialueelle, jonne Kela on sen toimittanut, voi hyvinvointialueen käsittelijä itse siirtää ilmoituksen toiselle saman hyvinvointialueen kunnalle tai toisen hyvinvointialueen kunnalle. Siirtäminen on mahdollista kaikille ilmoituksille eikä siirtäminen edellytä yhteydenottoa Kelaan.
Kelan ilmoitukset sosiaalihuollon tarpeesta näkyvät, jos käyttäjällä on valtuus Toimeentulotuen ja sosiaalihuollon tietojen tarkastelu.
Listat etuuksien saajista
Etuustietopalvelussa hyvinvointialueen ja kunnan työntekijä voi hakea ja nähdä listoja tiettyjen etuuksien saajista. Palvelussa voi hakea seuraavat listat:
- lastenhoidon tuen saaja- ja maksuluettelot
- työmarkkinatuen laskuun liittyvät henkilöluettelot
- työmarkkinatukea 300 päivää saaneet
- rintamalisän saajat (lista muodostetaan kerran vuodessa helmikuussa)
- kotoutumispalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu.
Listat näkyvät niiden katsomiseen oikeuttavilla Suomi.fi-valtuuksilla.
Maksuvaatimukset Kelalle
Maksuvaatimuksia voi Kelmussa tehdä hyvinvointialueen, Helsingin tai Ahvenanmaan edustaja. Lue lisää etuuden maksamisesta hyvinvointialueelle.
Kirjautuminen ja valtuudet
Kirjaudu etuustietopalvelu Kelmuun vahvalla sähköisellä tunnistautumistavalla, kuten henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Tarvitset lisäksi Suomi.fi-valtuuden, jonka avulla voimme varmistaa, että sinulla on työtehtäviisi liittyvä oikeus asiointiin. Etuustietopalvelu Kelmussa on käytössä useita asiointivaltuuksia. Saat tarvitsemasi valtuuden edustamaltasi organisaatiolta. Tarkista Kelmussa tarvittavat asiointivaltuudet.
Ohjeet ja koulutusmateriaalit
Tutustu ohjeisiin
- Näin Kelmun käyttäjä tarkistaa saamansa valtuudet (pdf)
- Näin kirjaudut etuustietopalvelu Kelmuun (pdf)
Ohjeet hyvinvointialueille ja kunnille
Koulutusmateriaalit vastaanottokeskuksille
- Näin Kelmua voi käyttää vastaanottokeskuksessa (pdf)
- Tietosuojakoulutus vastaanottokeskuksen esihenkilölle (pdf)
- Tietosuojakoulutus vastaanottokeskuksen työntekijälle (pdf)
Kelmu ja tulorekisteri
Kela ilmoittaa tulorekisteriin (Henkilöasiakkaat-osio) tiedot maksetuista etuuksista ja eläkkeistä. Tulorekisteriin ei kuitenkaan ilmoiteta tietoja perustoimeentulotuesta.
Häiriöt
Jos huomaat palvelussa häiriön, ilmoita siitä Kelan tekniseen tukeen tekninentuki@kela.fi. Häiriöitä korjataan arkisin klo 8–17.
Sopimus Kelmun käytöstä
Kelmun käyttö edellyttää Kelan ja viranomaisen välistä sopimusta. Sopimusasioissa voit olla yhteydessä Kelan tietopalveluihin sähköpostiosoitteeseen tiedonvalitys@kela.fi.