Verkkoajanvaraus uudistuu

Kelan verkkoajanvaraus uudistuu vuonna 2021. Kumppani voi jatkossakin varata ajan asiakkaansa puolesta, mutta uudistuksen jälkeen järjestelmään pitää tunnistautua. Lisäksi kumppanilla täytyy olla uusi Suomi.fi-valtuus, ja organisaation Y-tunnuksen täytyy olla Kelan rekisterissä.

Jotta voit tehdä asiakkaasi puolesta ajanvarauksen vuonna 2021 julkaistavassa järjestelmässä, sinulla pitää yhteistyökumppanin edustajana olla

  • Suomi.fi–valtuus ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen” 
  • vahva tunnistautumisen väline, kuten henkilökohtaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne
  • Y-tunnus, joka on lisätty Kelan verkkoajanvarauksen rekisteriin
  • asiakkaan antama lupa ajanvarauksen tekemiseen ja yhteystietojen tarkistamiseen 
  • asiakkaan henkilötunnus. 

Tunnistautuminen ja valtuudet 

Uudistuksen jälkeen voit tunnistautua Kelan verkkoajanvaraukseen mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. 

Lisäksi sinulla pitää olla yhteistyökumppaneille tarkoitettu Suomi.fi-valtuus ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen”. Voit pyytää valtuutta jo nyt omassa organisaatiossasi.

Jos asioit yrityksen puolesta tai yksityisenä elinkeinonharjoittajana, voit hakea valtuutta Suomi.fin Valtuudet-palvelussa. Palvelussa voit myös antaa valtuuksia muille yrityksen työntekijöille.

Kunnassa, säätiössä tai vastaavassa organisaatiossa valtuuden voi antaa henkilö, jolle organisaatio on hakenut valtuutusoikeuden Suomi.fin Valtuudet-palvelussa. Lue lisää valtuushakemuksen tekemisestä (Suomi.fi).

Verkkoajanvarauksen käyttöoikeus

Myöhemmin vuonna 2021 käyttöön otettavaa verkkoajanvarausta voivat käyttää kumppanit, jotka Kela on hyväksynyt käyttäjiksi. Edellytyksenä on, että Kela tekee kyseisen kumppanin kanssa yhteistyötä asiakkaiden sosiaaliturvan hoitamiseen liittyvissä asioissa. Verkkoajanvarauksen rekisteriin tallennetaan organisaation nimi ja Y-tunnus. 

Lue lisää