Asevelvollisen tuet
Asevelvollisuuden suorittaminen tarkoittaa sitä, että menet armeijaan tai siviilipalvelukseen.
Saat silloin armeijasta tai siviilipalveluspaikastasi pientä päivärahaa.
Sen lisäksi Kela voi maksaa sotilasavustusta. Sitä voidaan maksaa armeijassa tai siviilipalveluksessa olevalle tai hänen omaisilleen. Omainen tarkoittaa esimerkiksi asevelvollisen aviopuolisoa. Omainen on myös avopuoliso, jonka kanssa asevelvollisella on yhteinen lapsi. Lisäksi omaisia ovat asevelvollisen omat lapset ja aviopuolison lapset.
Kela voi maksaa sotilasavustusta myös henkilölle, joka tulee ulkomailta Suomeen palvelukseen.
Sotilasavustukseen kuuluvat
- perusavustus
- asumisavustus
- elatusavustus
- erityisavustus.
Lisäksi Kela voi maksaa opintolainan korot.
Sotilasavustusta voivat saada
- asevelvollinen
- aviopuoliso
- avopuoliso, jos puolisoilla on yhteinen lapsi
- asevelvollisen oma lapsi tai aviopuolison lapsi.
Lue lisää sotilasavustuksen hakemisesta (yleiskielellä).
Tulojen vaikutus sotilasavustukseen
Sotilasavustukseen vaikuttavat tulot, jotka sinä ja omaisesi saatte palveluksen aikana. Kela huomioi silloin nettotulot. Nettotulot tarkoittavat tuloja, joista on maksettu verot. Nettotulot vähennetään sotilasavustuksesta.
Tuloihin ei kuitenkaan lasketa päivärahaa, jonka saat armeijasta tai siviilipalveluspaikasta. Lisäksi voit ansaita joka kuukausi 300 euroa ilman, että se pienentää sotilasavustuksen määrää. Tätä kutsutaan suojaosaksi.
Perusavustus
Kela voi maksaa asevelvollisen omaiselle perusavustusta. Perusavustus kattaa puolison ja lasten jokapäiväiset menot, joihin muut tulot eivät riitä. Niitä ovat esimerkiksi ruokaan, vaatteisiin ja terveydenhoitoon liittyvät menot.
Perusavustuksen täysi määrä on noin 775 euroa kuukaudessa. Avustuksen määrään vaikuttavat perheen tulot ja lasten määrä.
Asumisavustus
Kela voi maksaa asevelvollisen ja hänen omaisensa kohtuulliset asumismenot.
Kela voi myöntää asumisavustuksen asevelvolliselle itselleen vain, jos hän on asunut itsenäisesti 3 kuukauden ajan ennen palvelusta. Jos asevelvollisella on esimerkiksi omistusasunto, myös lyhyempi asumisaika riittää.
Asumismenoihin lasketaan vuokra, vesimaksut, sähkömaksut, yhtiövastike, asuntolainan korot ja omakotitalon hoitomenot.
Elatusavustus
Jos asevelvollinen ei pysty maksamaan lapselle elatusapua, Kela voi maksaa elatusavustuksen armeijan tai siviilipalveluksen aikana.
Erityisavustus ja opintolainan korot
Kela voi maksaa asevelvollisen omaiselle esimerkiksi terveydenhoitoon tai lastenhoitoon liittyviä menoja. Tätä kutsutaan erityisavustukseksi.
Kela voi myös maksaa asevelvollisen ja hänen omaisensa opintolainan korot.
Muut avustukset
Jos asevelvollinen saa lapsen, hän voi saada vanhempainpäivärahoja.
Jos et voi saada sotilasavustusta, sinulla voi olla oikeus saada yleistä asumistukea. Tarkista asia Kelasta.