Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä Kela-takseihin
Kela on jälleen kartoittanut Kela-taksien käyttäjien asiakaskokemuksia. Keväällä 2025 tehdyn kyselyn perusteella valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä taksipalveluun. Vuoden 2023 tuloksiin verrattuna asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut selvästi. Erityisesti kuljettajien ystävällisyyttä ja avuliaisuutta kiiteltiin laajasti.
Kela selvitti asiakkaiden tyytyväisyyttä tekstiviestillä lähetetyllä kyselyllä. Kysely toteutettiin viikolla 14. Sillä tavoitettiin noin 40 000 asiakasta, jotka olivat käyttäneet Kela-taksia ajalla 24.2.–16.3.2025. Asiakkaista 33,5 prosenttia vastasi kyselyyn.
Kyselyssä asiakkaita pyydettiin arvioimaan taksipalvelua asteikolla 0–10. Arvosanojen keskiarvoksi muodostui 9,2. Asiakkaiden tyytyväisyys taksipalveluun parani selvästi vuodesta 2023, jolloin keskiarvo oli 8,8.
Keväällä 2025 parhaat arvosanat annettiin Kainuussa, jossa keskiarvo oli 9,5. Heikoimmaksi keskiarvo jäi Uudellamaalla, mutta myös Uudellamaalla keskiarvo (8,8) oli selvästi parempi kuin vuonna 2023.
Avoimissa vastauksissa asiakkaat antoivat myönteistä palautetta erityisesti kuljettajien ystävällisyydestä, turvallisuuden tunteesta ja matkustamisen sujuvuudesta. Kielteistä palautetta annettiin muun muassa myöhästymisistä ja haasteista kyytien saamisessa. Tärkeimmiksi asiakaskokemukseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat aikataulujen pitävyys ja asiakaspalvelun laatu.
– Olemme iloisia siitä, että asiakkaiden tyytyväisyys on selvästi parantunut. Kyselyn tulokset antavat meille arvokasta tietoa palvelun kehittämiseen, sanoo Kelan erikoissuunnittelija Otto Talvitie.
Kelan tavoitteena on varmistaa, että taksipalvelu toimii jatkossakin asiakaslähtöisesti ja luotettavasti kaikkialla Suomessa.