Suomi.fi-viestejä ei oteta käyttöön työnantaja-asioinnissa
12.5.2025 alkaen kaikki julkisen hallinnon asiointipalveluihin kirjautuvat saavat ehdotuksen ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön. Viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaista asiointia ja viranomaispostia varten. Jos viestit ottaa käyttöön, kannattaa antaa henkilökohtainen sähköpostiosoite.
Myös Kelan työnantaja-asiakkaat saavat 12.5.2025 alkaen ehdotuksen ottaa henkilökohtaiset Suomi.fi-viestit käyttöön, kun he kirjautuvat työnantajan asiointipalveluihin.
Ehdotus tulee Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä, kun kirjautuu Työnantajan päiväraha- ja korvauspalveluun, Työterveyshuollon korvausten asiointipalveluun, tulorekisteriin, Ilmoitin.fihin tai Kiila-kuntoutuskurssien asiointipalveluun. Ehdotus tulee myös, kun työnantaja kirjautuu henkilökohtaisissa asioissa OmaKelaan tai OmaKantaan.
Vaikka ehdotus tulee myös työnantaja-asiakkaille, Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaiseen viranomaisviestintään. Suomi.fi-viestejä ei käytetä työnantaja-asioinnissa. Kela viestii jatkossakin työnantajille sähköisillä päätöksillä ja suojatulla sähköpostilla.
Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön henkilökohtaiseen asiointiin
Työnantaja-asioita hoitavat voivat halutessaan ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön henkilökohtaiseen viranomaisviestintään. Tätä varten kannattaa antaa henkilökohtainen sähköpostiosoite. Kela ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön kesäkuussa. Ehdotus sähköisten viestien käyttöönotosta tulee vuoden 2025 loppuun asti kaikille, jotka eivät ole aikaisemmin ottaneet niitä käyttöön.
Henkilökohtaisten Suomi.fi-viestien käyttöönotto Kelassa on osa Digi ensin -hanketta. Digi- ja väestötietoviraston hankkeen tavoitteena on, että Suomessa siirrytään henkilökohtaisessa asioinnissa vastaanottamaan viranomaisten lähettämät päätökset ja muut tiedoksiannot ensisijaisesti digitaalisesti.
Lue lisää