Kelan allekirjoituspalvelu | Asiointiohjeet | KelaSiirry sisältöön

Asiakirjojen allekirjoittaminen Kelan allekirjoituspalvelussa

Kelan allekirjoituspalvelussa Kelan yhteistyökumppanit voivat allekirjoittaa sähköisesti Kelan hallinnollisia asiakirjoja, kuten sopimuksia. Kehittynyt sähköinen allekirjoitus varmentaa sähköisen asiakirjan tietosisällön sekä allekirjoittajan henkilöllisyyden.

Voit allekirjoittaa asiakirjoja Kelan allekirjoituspalvelussa, jos olet saanut sähköpostiisi Kelasta lähetetyn allekirjoituspyynnön.

Voit tunnistautua käyttämällä Suomi.fi-tunnistautumista tai henkilökohtaista varmennetta, joten allekirjoittamista varten tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

  1. Saat sähköpostiisi allekirjoituspyyntöviestin, jonka lähettäjänä näkyy Kelan allekirjoituspalvelu (no-reply@kela.fi). Viestissä on allekirjoituspyyntöön liittyviä tietoja, kuten lähettäjän nimi ja sähköpostiosoite. Huom. Jos sinulla on tarve ottaa yhteyttä pyynnön lähettäjään, älä vastaa sähköpostiviestiin, vaan lähetä erikseen viesti pyynnössä näkyvään lähettäjän sähköpostiosoitteeseen.
  2. Kirjaudu palveluun painamalla viestissä olevaa Avaa pyyntö -painiketta tai seuraamalla sähköpostiviestin Kuinka allekirjoitan dokumentit -osion ohjeita.
  3. Järjestelmä täyttää automaattisesti kutsutunnisteen kirjautumiskenttään, jos saavut sivulle Avaa pyyntö -painikkeen kautta. Muussa tapauksessa kopioi tunniste sähköpostista kirjautumiskenttään (sähköpostiviestin Kuinka allekirjoitan dokumentit -osion kohta 2).
  4. Paina Seuraava-painiketta.
  5. Paina SMS-painiketta, jolloin saat tekstiviestitse kertakäyttöisen PIN-koodin kirjautumisen vahvistamiseksi.
  6. Syötä PIN-koodi kenttään. Jos et saa PIN-koodia, ole yhteyttä allekirjoituspyynnön lähettäjään.
  7. Tarkista, että avautuneella Tarkista tietosi ja täydennä puuttuvat kohdat -lomakkeella tietosi ovat oikein, ja täydennä puuttuvat tiedot. Huomaa, ettet voi kuitenkaan kaikissa tapauksissa muokata nimitietoja. Et voi itse muokata sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa. Jos näissä tiedoissa on korjattavaa, ota yhteyttä allekirjoituspyynnön lähettäjään. Kun olet tarkistanut tiedot, paina Seuraava-painiketta, niin sinut ohjataan automaattisesti palveluun ja allekirjoituspyyntöön.

Palveluun kirjautumisen jälkeen pääset tarkastelemaan allekirjoitettavia asiakirjoja sekä muita allekirjoituspyynnön tietoja. Voit myös kommentoida allekirjoituspyyntöä. Huom. Jos istuntosi Kelan allekirjoituspalvelussa ei ole ollut aktiivinen yli 30 minuuttiin, järjestelmä kirjaa sinut automaattisesti ulos.

  1. Allekirjoitettava asiakirja näkyy oletuksena sivun esikatselunäkymässä. Voit ladata asiakirjan alaspäin osoittavasta nuolesta, joka on esikatselunäkymän oikeassa yläkulmassa.
  2. Allekirjoituspyyntö voi sisältää allekirjoitettavan asiakirjan lisäksi liitteitä. Kaikki pyyntöön lisätyt asiakirjat saat näkyviin painamalla Tarkasta dokumentit -tekstiä tai avaamalla Dokumentit-osion sen oikeassa reunassa olevasta väkäsestä.
  3. Voit tarkastella yksittäisiä asiakirjoja painamalla asiakirjan kuvaketta Dokumentit-osiossa tai ladata kaikki allekirjoituspyyntöön lisätyt asiakirjat valitsemalla Lataa kaikki. Yksittäisen asiakirjan saat ladattua alaspäin osoittavasta nuolesta, joka on esikatselunäkymän yläreunassa.
  4. Oikeassa sivupaneelissa näkyvät allekirjoituspyynnön lähettäjän viesti vastaanottajille, lähettäjä, pyyntöön lisätyt muut osallistujat, kuten allekirjoittajat ja tiedoksisaajat, sekä kommentit. Saat osiot auki ja kiinni kunkin osion oikean laidan väkäsestä.
  5. Voit kommentoida allekirjoituspyyntöä Kommentit-osiossa. Avaa Kommentit-osio oikeassa reunassa olevasta väkäsestä, kirjoita kommentti kenttään ja valitse Lähetä.
  1. Paina allekirjoituspyynnön ylälaidassa olevaa Allekirjoita-painiketta.
  2. Valitse henkilötunnistustavaksi Suomi.fi. Tunnistaudu Suomi.fi:ssä verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Huom! Jos sinulle tässä kohtaa avautuu mPollux DigiSign Client -kortinlukijaohjelmisto, on allekirjoitustavaksi määritelty allekirjoittaminen varmennekortilla. Aseta tässä tapauksessa varmennekortti kortinlukijaan ja valitse OK. Syötä avautuvaan ikkunaan kortin aktivointivaiheessa antamasi allekirjoitustunnusluku (PIN2) ja paina OK.
  3. Palattuasi takaisin allekirjoituspalveluun, allekirjoita asiakirjat painamalla Allekirjoita-painiketta. Vaihtoehtoisesti voit perua allekirjoittamisen Peruuta-painikkeesta.
  4. Kun olet allekirjoittanut asiakirjan, saat ilmoituksen onnistuneesta allekirjoituksesta. Tieto allekirjoituksesta näkyy allekirjoituspyynnön Osallistujat-osiossa nimesi perässä.

​​

Halutessasi voit hylätä sinulle lähetetyn allekirjoituspyynnön.

  1. Paina allekirjoituspyynnön ylälaidassa olevaa Hylkää-painiketta.
  2. Kirjoita hylkäyksen syy avautuvaan Hylkää pyyntö -näkymään.
  3. Vahvista hylkääminen painamalla Hylkää-painiketta. Allekirjoitusprosessi keskeytyy hylkäämiseen, eikä toimintoa voi perua. Hylkäämisestä lähtee automaattinen viesti allekirjoituspyynnön lähettäjälle. Tieto hylkäämisestä näkyy myös allekirjoituspyynnössä.
  4. Jos haluat peruuttaa hylkäämisen, paina Peruuta-painiketta.

Jos et ole organisaatiossasi oikea henkilö allekirjoittamaan asiakirjaa, voit delegoida allekirjoituspyynnön eteenpäin toiselle henkilölle allekirjoitettavaksi.

Näin voit delegoida allekirjoituspyynnön:

  1. Paina allekirjoituspyynnöllä ylälaidan Delegoi-painiketta.
  2. Aktivoi Valitse vastaanottajat -kenttä ja lisää allekirjoittajan sähköpostiosoite. Paina kenttään valittavaksi tulevaa Lisää kutsukäyttäjä -painiketta.
  3. Täytä Lisää kutsukäyttäjä -lomakkeelle vähintään allekirjoituspyynnön vastaanottajan sähköpostiosoite ja puhelinnumero, jotka ovat pakollisia tietoja. Nämä tiedot tarvitaan palveluun kirjautumiseen, joten on tärkeää, että sähköpostiosoite ja puhelinnumero on syötetty oikein.
  4. Lisää myös vastaanottajan etunimi, sukunimi, titteli ja organisaatio. Nämä tiedot näkyvät osana allekirjoitusta. Vaihtoehtoisesti vastaanottaja voi täyttää tiedot itse kirjautuessaan palveluun.
  5. Voit myös valita allekirjoituspyynnön oletuskielen (suomi, ruotsi, englanti). Vastaanottaja saa allekirjoituspyynnön sähköpostiviestinä valitulla kielellä.
  6. Kun olet täyttänyt tiedot, valitse Tallenna. Vaihtoehtoisesti voit perua toiminnon Peruuta-painikkeesta.
  7. Jos haluat siirtää pyynnön useammalle henkilölle, lisää heidät kaikki kutsukäyttäjiksi edellä mainitulla tavalla.
  8. Voit poistaa lisättyjä vastaanottajia nimen perässä olevasta ruksista. Huom. järjestelmä poistaa tässä tapauksessa vastaanottajan heti ilman erillistä vahvistuspyyntöä.
  9. Jos haluat, voit kirjoittaa vastaanottajalle saateviestin Viesti vastaanottajalle -kenttään.
  10. Valitse Seuraava.
  11. Kun delegoit allekirjoituspyynnön, menetät pääsyoikeuden allekirjoituspyyntöön, jos et jää pyynnölle. Pyynnölle jääminen on oletuksena valittuna Pysy pyynnössä saadaksesi viestejä vastaanottajan toimista -ruudussa. Kun ruutu on valittuna, saat delegoinnin jälkeen edelleen pyyntöön liittyviä sähköposteja ja pääset tarkastelemaan allekirjoituspyyntöä palvelusta.
  12. Jos haluat jäädä pyynnölle, vahvista delegointi painamalla Vahvista-painiketta.
  13. Jos et halua jäädä pyynnölle, poista valinta Pysy pyynnössä saadaksesi viestejä vastaanottajien toimista -ruudusta ja paina tämän jälkeen Vahvista. Järjestelmä kirjaa sinut ulos, etkä pääse enää palaamaan allekirjoituspyyntöön. Et myöskään saa enää allekirjoituspyyntöön liittyviä sähköposti-ilmoituksia.
  14. Jos haluat peruuttaa delegoinnin, valitse Peruuta.
  1. Saat sähköpostiisi viestin Kelan allekirjoituspalvelusta (no-reply@kela.fi), kun kaikki allekirjoittajat ovat onnistuneesti allekirjoittaneet asiakirjan.
  2. Jos haluat ladata asiakirjat, kirjaudu palveluun painamalla sähköpostiviestin Avaa pyyntö -painiketta tai seuraamalla viestissä olevia Miten lataan allekirjoitetut dokumentit itselleni -osion ohjeita. Huom. Allekirjoituspyynnön valmistumisen jälkeen sinulla on 3 kuukautta aikaa ladata asiakirjat palvelusta.
  3. Järjestelmä täyttää automaattisesti kirjautumiskenttään kutsutunnisteen, jos saavut sivulle Avaa pyyntö -painikkeen kautta. Muussa tapauksessa kopioi tunniste kirjautumiskenttään sähköpostista (sähköpostiviestin Miten lataan allekirjoitetut dokumentit itselleni? -osion kohta 2.).
  4. Valitse Seuraava ja kirjaudu palveluun kertakäyttöisellä PIN-koodilla, kuten kappaleessa ''Näin kirjaudut allekirjoituspalveluun'' on ohjeistettu.
  5. Kirjautumisen jälkeen sinut ohjataan allekirjoituspyyntöön. Paina Tarkasta dokumentit -tekstiä tai avaa Dokumentit-osio sen oikeassa reunassa olevasta väkäsestä.
  6. Paina Dokumentit-osion Lataa kaikki-painiketta. Toiminto pakkaa kaikki allekirjoituspyyntöön sisältyneet dokumentit zip-tiedostoon. Voit halutessasi myös ladata yksittäisen asiakirjan pdf-muodossa: Valitse kyseinen asiakirja. Kun asiakirja on avautunut esikatselunäkymään, paina näkymän yläosassa olevasta alaspäin osoittavasta nuolesta.

Kirjaudu ulos palvelusta painamalla oikean yläreunan Kirjaudu ulos -painiketta.

Kelan allekirjoituspalvelun tarkastuspalveluun pääset osoitteesta allekirjoituspalvelu.kela.fi/tarkastus. Tarkastuspalvelu tarkastaa, montako allekirjoitusta asiakirja sisältää, ovatko ne muodoltaan kelvollisia ja onko niiden varmenteen myöntänyt taho luotettu.

  1. Sivun oikean yläkulman väkäsestä voit valita sivun kielen (suomi, ruotsi ja englanti). Oletuskielenä sivulla on suomi (FI).
  2. Tarkastaaksesi asiakirjan allekirjoitukset raahaa ja pudota allekirjoitettu asiakirja katkoviivoin kehystettyyn kenttään. Vaihtoehtoisesti voit painaa kentän Valitse tiedosto -tekstiä, etsiä allekirjoitetun asiakirjan resurssienhallinnasta ja painaa Avaa. Tämän jälkeen paina Lähetä tarkistettavaksi -painiketta.
  3. Palvelu antaa tulokset mm. allekirjoitetun asiakirjan eheydestä, käytetystä allekirjoituspalvelusta sekä allekirjoitusajankohdasta.

Jos sinulla on teknisiä ongelmia, voit olla yhteydessä tekniseen asiakastukeemme:

Sivu päivitetty 10.11.2023