Ajanvaraus verkossa

Voit varata ajan Kelan toimistoon tai puhelinpalveluun. Varaa aika etenkin silloin, kun elämäntilanteesi muuttuu ja tarvitset neuvoa Kelan tukien hakemisessa etkä löydä tarvitsemaasi tietoa esimerkiksi Kelan verkkosivuilta.

Varaa aika verkossa

Jos sinulla on puhelinnumero ja suomalainen henkilötunnus, voit varata ajan Kelan toimistoon tai puhelinpalveluun verkossa.

Ajanvaraukseen

Näin varaat ajan

  1. Varaa aika verkossa. Tarvitset siihen puhelinnumeron ja suomalaisen henkilötunnuksen. Voit vaihtoehtoisesti varata ajan soittamalla elämäntilannekohtaiseen palvelunumeroon.
  2. Jos varaat ajan toisen henkilön puolesta, käytä ajanvarauksessa hänen tietojaan. Jos myös hoidat ajanvarausasiat hänen puolestaan, ota mukaan valtakirja.
  3. Jos tarvitset tulkkia, varaathan ajan vasta aikaisintaan viikon päähän. Tulkkia ei usein saada nopeammin. Kela tilaa tulkin paikalle varauksesi perusteella. Jos tulkkia ei saada toivomallesi ajalle, Kela ehdottaa sinulle uutta aikaa.

    Jos tarvitset palvelutilanteeseen viittomakielen tulkkia, hae oikeutta tulkkiin Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta.
    Lisätietoja ja ohjeet viittomakielen tulkin tilaamiseksi

   Jos olet turvakieltoasiakas, älä tee ajanvarausta verkossa.
    Ajanvarauspalvelua antavat palveluneuvojat eivät näe
    turvakiellon piirissä olevia tietojasi.
    Lisätietoja turvakieltoasiakkaiden palvelusta

Voit myös asioida puhelimitse tai varata ajan Kelaan soittamalla palvelunumeroon. Lisäksi voit asioida missä tahansa Kelan toimistossa ilman ajanvarausta. Huom! Kesäaikana aikoja on varattavana rajoitetusti.

Näin perut ajan

  1. Peru aika verkossa. Saat peruttua ajan käyttämällä varausnumero, jonka sait aikaa varatessasi.
  2. Jos sinulla ei ole varausnumeroa, soita elämäntilannekohtaiseen palvelunumeroon.

Näin varaudut puhelin- ja toimistoaikaan

  1. Jos olet varannut puhelinajan, Kelan palveluneuvoja soittaa sinulle sovittuna ajankohtana. Puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.
  2. Ota etukäteen esille kaikki asiapaperit, jotka voivat helpottaa asiasi hoitamista. Tällaisia voivat olla esim. palkkakuitti tai lääkärintodistus.
  3. Jos tulet toimistoon, ota mukaasi myös henkilöllisyystodistus (ajokortti, kuvallinen Kela-kortti tai passi).
  4. Kun olet hakemassa Kelan etuutta, ota esille verkkopankkitunnukset, jos sinulla on sellaiset. Etuuksia on vaivattominta hakea verkossa, samoin liitteet voi lähettää sähköisesti. Ajanvarauksessa saat neuvontaa hakemiseen. Lue tarpeen mukaan etukäteen lisätietoa etuuksista, jotka liittyvät tilanteeseesi.

 

Viimeksi muokattu 18.09.2014
Sivu päivitetty 19.10.2012