Arbetsgivarna litar på FPA och önskar mera gemensamt utvecklingsarbete
I november 2024 genomförde FPA en enkät bland sina arbetsgivarkunder om hur de upplever FPA:s tjänster och hur de använder dem. De som svarade på enkäten ser FPA som en sakkunnig och pålitlig samarbetspartner som det är lätt att samarbeta med. De stora organisationerna önskar mera gemensamt utvecklingsarbete med FPA.
De arbetsgivarkunder som deltog i FPA:s enkät ser FPA som en sakkunnig och pålitlig samarbetspartner. Enkätdeltagarna tycker att det går bra att sköta ärenden med FPA och att det lönar sig att ansöka om de förmåner och tjänster som riktar sig till arbetsgivare. Små arbetsgivare överväger visserligen lite noggrannare om de ska ansöka om förmåner och ersättningar, om det belopp de skulle få är litet.
Mera gemensamt utvecklingsarbete med FPA önskas
FPA fick också goda utvecklingsidéer via enkäten. Enkätresultaten visar att arbetsgivarkundernas behov och önskemål beror på arbetsplatsens storlek eller antalet kunder hos bokföringsbyrån.
Små arbetsgivare sköter sällan ärenden hos FPA. För dem som har mindre rutin skulle tydliga och användarvänliga tjänster samt personlig rådgivning göra det lättare att sköta FPA-ärenden.
För större arbetsgivare innebär de stora ansökningsmängderna också större utmaningar. Hos stora arbetsgivare och bokföringsbyråer ligger fokus därför på effektiva processer och systemintegration. De här organisationerna strävar efter att effektivisera sin egen verksamhet med hjälp av tekniska lösningar och önskar smidiga tjänster av FPA. Framför allt önskar stora arbetsgivare mera gemensamt utvecklingsarbete som omfattar hela ansökningsprocessen och som är till nytta för alla parter.
Arbetsgivarna önskar också mer information och utbildning om vilka förmåner och tjänster som stöder arbetsförmågan som FPA erbjuder. Ett önskemål är också proaktiv kommunikation som stöd för utvecklingen av organisationens egna processer.
E-tjänsterna har utvecklats tillsammans med användarna
FPA har utvecklat e-tjänsterna för arbetsgivare tillsammans med användarna. I december togs den nya Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare i bruk. Den nya tjänsten är lättare att använda än den gamla, och den handleder kunden att fylla i ansökan på rätt sätt. Från mars har det också varit möjligt att skicka in bilagor till ansökan i tjänsten.
Också möjligheten att ansöka om förmåner i inkomstregistret har utvecklats i samarbete med användare, programvaruleverantörer och Skatteförvaltningens inkomstregisterenhet. De som svarade på enkäten önskar att FPA effektivare skulle utnyttja de frivilliga uppgifter som anmälts till inkomstregistret. FPA har därför nyligen gett anvisningar om detta till dem som handlägger ansökningar.
Inkomstregistret och Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare ersätter på hösten användningen av eSARA-filer vid ansökan om förmåner. Arbetsgivare kan skicka eSARA-filer i tjänsten Ilmoitin.fi fram till 30.9.2025.
Tack till alla som svarade på enkäten. Sammanlagt 939 arbetsgivarkunder deltog i webbenkäten som genomfördes i november. Största delen av deltagarna (över 70 %) var löneräknare eller bokförare från stora organisationer eller externa bokföringsbyråer.
Läs mer
Håll dig uppdaterad om FPA-ärenden
Beställ FPA:s nyhetsbrev och få aktuell information som stöder ditt arbete – om FPA:s förmåner, tjänster och kommande förändringar.