FPA:s styrelse uppdaterade målen i produktivitetsprogrammet
FPA:s personal och antalet serviceställen minskar på ett kontrollerat sätt i och med produktivitetsprogrammet.
FPA:s styrelse höjde målet för produktivitetsprogrammet under sitt möte den 10 juni till följd av de krav på ytterligare besparingar och produktivitetskrav som FPA har ålagts. I stället för de tidigare 45 miljonerna måste FPA spara 50 miljoner euro i verksamhetskostnader före slutet av år 2027. Samtidigt måste verksamheten och processerna utvecklas så att de blir mer produktiva. Även budgeten för Kanta-tjänsterna kommer att bli föremål för betydande besparingar.
– FPA:s tjänster har hållit en god nivå samtidigt som FPA genomför ett krävande produktivitetsprogram. Handläggningstiderna för förmånerna har i huvudsak hållits på en god nivå och kunderna har fått betjäning per telefon inom en rimlig tid, säger FPA:s styrelseordförande Vertti Kiukas.
I det nuvarande regeringsprogrammet finns det många lagändringar som gäller den sociala tryggheten och som måste genomföras utan tilläggsresurser.
– FPA har lyckats bra även med det här, påminner Kiukas.
För att produktivitetsprogrammet ska lyckas krävs förutom besparingarna också lagändringar för att själva verkställandet ska fungera smidigare. Ändringar som behövs för att förbättra produktiviteten har presenterats för ministeriet.
– Förvaltningen kunde bli effektivare med lagstiftningens hjälp. Ett exempel på det är utbyte av information mellan olika myndigheter. Om myndigheterna kunde utbyta information på ett smidigare sätt skulle servicen till kunder vara bättre och myndighetens verksamhet effektivare. FPA:s styrelse kommer att behandla dessa ändringsbehov under hösten, säger Kiukas.
Kunderna kommer i kontakt med produktivitetsprogrammet i och med att antalet FPA-serviceställen minskar. Under det här året ersätter FPA sammanlagt 28 serviceställen med andra tjänster. Efter det kommer FPA att ha kvar 78 egna serviceställen.
Kärnan i FPA:s produktivitetsprogram är att utnyttja avgångsomsättningen på ett konsekvent sätt. Under de följande åren minskar antalet FPA-anställda med uppskattningsvis 150 personer per år. Därtill kommer besparingar som riktas mot lokaler att kunna genomföras snabbare än vad man hittills bedömt, och andra föremål för besparingar söks på olika håll i organisationen.
Samtidigt förbereder FPA sig inför att förnya sitt förmånshandläggningssystem genom programmet Eepos.
Styrelsen preciserade FPA:s strategiska framtidsbild
FPA:s styrelse preciserade också den strategiska framtidsbilden som tar sikte på FPA:s verksamhet om tio år. I framtidsbilden presenteras de mål FPA har inom olika delområden för att säkerställa verkställigheten av den sociala tryggheten under de kommande tio åren. Delområdena omfattar kunder, tjänster och verksamhet, teknik och kunskap, personal, kultur och kompetens, ekonomi samt samarbetspartner och samarbete.
Preciseringarna hänför sig till de produktivitetskrav som ställts på FPA och till helhetsbetoningen i den strategiska framtidsbilden.
– Jag anser att FPA:s strategi – förtroende, kunskap och effektivitet – ligger i tiden och fångar det väsentliga. Den strategiska framtidsbilden är ett mål som fortsätter att preciseras och i förhållande till framtidsbilden kan FPA bedöma vilka lösningar som kommer att vara viktiga framöver. I framtidsbilden har man också identifierat ett behov av att stödja de FPA-anställdas förmåga att förnya sina arbetssätt och lära sig nytt. Det här möjliggör effektiva arbetsmetoder och en effektiv utveckling av organisationen, säger FPA:s nya generaldirektör Lasse Lehtonen.