Tillsammans sköts ärenden smidigt i e-tjänsten – så här fungerar FPA:s digitala stöd | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Artikel

Tillsammans sköts ärenden smidigt i e-tjänsten – så här fungerar FPA:s digitala stöd

Publicerad 25.6.2025

Allt fler FPA-ärenden kan enkelt skötas i e-tjänsten – också du klarar det. Steg för steg lär du dig att sköta ärenden elektroniskt och det finns alltid hjälp att få. Rådgivning erbjuds med låg tröskel också när du använder e-tjänsten för första gången. Berätta modigt att du behöver stöd, så hjälper vi dig. Även när du sköter ärenden för ett barn eller en annan myndig person kan du få digitalt stöd. 

  1. Du får digitalt stöd när du vill sköta ditt FPA-ärende i e-tjänsten men behöver lite hjälp i början. FPA:s digitala stöd finns till för att man självständigt ska kunna sköta sina ärenden. 
    Stödet hjälper dig steg för steg med följande:
    • hur man fyller i en ansökan i MittFPA
    • hur man skickar bilagor med hjälp av datorn eller telefonen
    • hur man kan läsa beslut i MittFPA
    • hur man söker information på FPA:s webbplats
    • hur man använder räknare till exempel för att uppskatta förmånsbelopp.
  2. Digitalt stöd per telefon och på serviceställen 
    • Du får hjälp med att sköta ärenden elektroniskt både per telefon och på våra serviceställen.
    • Stödet per telefon förutsätter att du har en enhet med vilken du kan koppla upp dig till internet.
    • Kontakta oss så hjälper vi dig! Du får digitalt stöd om du så önskar.
  3. Så här loggar du tryggt in i MittFPA
    • Gå alltid till www.fpa.fi.
      • Använd inte länkarna i sökmotorn eller e-posten. MittFPA fungerar i webbläsaren – ingen separat applikation.
      • Kontrollera att det finns en hänglåsikon i adressfältet. Den visar att anslutningen är säker.
    • Logga in genom att klicka på ”Logga in” på förstasidan på fpa.fi.
    • Identifiera dig i MittFPA med certifikatkort, mobilcertifikat, nätbankskoder eller applikationen Hightrust.id i Suomi.fi-tjänsten.
  4. När du slutar
    • Logga ut
    • Radera webbläsarhistoriken och töm cacheminnet
    • Stäng alla fönster i webbläsaren (om du använde en gemensam enhet)
    •  Spara adressen bland favoriterna i webbläsaren, så hittar du den lätt även i fortsättningen.

Läs mer

Behöver du hjälp?

Våra kundservicespecialister kan hjälpa dig att använda MittFPA.

Ring FPA
Senast ändrad 26.6.2025