Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret   | FPAGå till innehållet

Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret

Publicerad 15.12.2023

Visste du att du kan ansöka om FPA-förmåner samtidigt som du anmäler löneuppgifter i inkomstregistret? Här ger vi anvisningar om hur du ansöker om FPA-förmåner i inkomstregistret. 

Vi rekommenderar att stora arbetsgivare redan nu förbereder sig för att ansöka om förmåner i inkomstregistret. Användningen av eSARA-filer som skickas via tjänsten Ilmoitin.fi upphör hösten 2025. 


Kom ihåg det här innan du börjar     

  1. Du behöver ett löneprogram där du kan anmäla frånvarouppgifter till inkomstregistret. Om den här möjligheten saknas i programmet kan du fråga din systemleverantör vilka ändringar som krävs.   
  2. Gör följande i FPA:s e-tjänst för arbetsgivare:   

Så här gör du en ansökan i inkomstregistret     

  1. I inkomstregistret kan du ansöka om sjukdagpenning, föräldradagpenningar, rehabiliteringspenning och familjeledighetsersättning.  
  2. Gör ansökan samtidigt som du anmäler lönerna i inkomstregistret. Anmäl arbetstagarens frånvarouppgifter och anställningsuppgifter med en anmälan om löneuppgifter i ditt eget löneprogram.  
  3. Om du upptäcker ett fel i din ansökan ska du korrigera felet med en ersättande anmäl.   
  4. Om frånvaron fortsätter ansöker du om fortsatt stöd med en ny ansökan.  
  5. Kontrollera besluten i e-tjänsten för arbetsgivare. Besluten visas endast i e-tjänsten för arbetsgivare.  

Försäkra dig om att du får förmånen så snabbt som möjligt   

  • Kontrollera att de uppgifter som du gett är korrekta.  
  • Kom ihåg att fylla i också de frivilliga uppgifterna om arbetstagarens anställningsförhållande, frånvaro och olika inkomstslag.  
  • Se till att uppgifterna om kontaktpersonen i innehållsmässiga frågor är uppdaterade.    
  • Skicka eventuella bilagor per skyddad e-post eller per post
Senast ändrad 18.3.2024