Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret
Publicerad 15.12.2023
Visste du att du kan ansöka om FPA-förmåner samtidigt som du anmäler löneuppgifter i inkomstregistret? Här ger vi anvisningar om hur du ansöker om FPA-förmåner i inkomstregistret.
Vi rekommenderar att stora arbetsgivare redan nu förbereder sig för att ansöka om förmåner i inkomstregistret. Användningen av eSARA-filer som skickas via tjänsten Ilmoitin.fi upphör hösten 2025.
Kom ihåg det här innan du börjar
- Du behöver ett löneprogram där du kan anmäla frånvarouppgifter till inkomstregistret. Om den här möjligheten saknas i programmet kan du fråga din systemleverantör vilka ändringar som krävs.
- Gör följande i FPA:s e-tjänst för arbetsgivare:
- Ge samtycke till mottagande av beslut i elektronisk form. FPA meddelar endast elektroniska beslut i fråga om ansökningar via inkomstregistret.
- Kontrollera att arbetsgivarens kontonummer har angetts.
Så här gör du en ansökan i inkomstregistret
- I inkomstregistret kan du ansöka om sjukdagpenning, föräldradagpenningar, rehabiliteringspenning och familjeledighetsersättning.
- Gör ansökan samtidigt som du anmäler lönerna i inkomstregistret. Anmäl arbetstagarens frånvarouppgifter och anställningsuppgifter med en anmälan om löneuppgifter i ditt eget löneprogram.
- Om du upptäcker ett fel i din ansökan ska du korrigera felet med en ersättande anmäl.
- Om frånvaron fortsätter ansöker du om fortsatt stöd med en ny ansökan.
- Kontrollera besluten i e-tjänsten för arbetsgivare. Besluten visas endast i e-tjänsten för arbetsgivare.
Försäkra dig om att du får förmånen så snabbt som möjligt
- Kontrollera att de uppgifter som du gett är korrekta.
- Kom ihåg att fylla i också de frivilliga uppgifterna om arbetstagarens anställningsförhållande, frånvaro och olika inkomstslag.
- Se till att uppgifterna om kontaktpersonen i innehållsmässiga frågor är uppdaterade.
- Skicka eventuella bilagor per skyddad e-post eller per post.