Distansservice
Distansservicen är FPA:s kundservice via distansförbindelse. Via distansservicen kan du diskutera med FPA:s kundservicespecialist via en dators video- och ljudförbindelse.
Via distansservicen får du personlig rådgivning och kan sköta samma ärenden som på FPA:s serviceställen. Distansservicen motsvarar alltså servicen på FPA:s serviceställen.
Var kan distansservicen användas?
Distansservicen finns tillgänglig på flera servicepunkter som är gemensamma för olika myndigheter, Navigatorer, servicetorg, centraler för välbefinnande och servicecenter i hela landet. På serviceställena finns kunddatorer som man kan använda för att anlita distansservicen.
I Lappland kan distansservicen anlitas på Virtu-serviceställena. Virtu-tjänsterna är i första hand avsedda för lapplänningar.
Kontrollera med funktionen Sök serviceställe var det närmaste stället där du kan få distansservice finns.
I hurdana situationer kan distansservicen användas?
Du kan använda distansservicen om du behöver personlig rådgivning i FPA-ärenden. Distansservicen motsvarar servicen vid FPA:s serviceställen.
Du kan använda distansservicen när du behöver
- personlig rådgivning och handledning gällande FPA-förmåner
- hjälp att göra en ansökan
- hjälp att sköta ärenden på webben
Hur fungerar distansservicen?
Distansservicen fungerar via en dators video- och ljudförbindelse. Personalen på servicepunkten eller servicestället kan hjälpa dig att öppna förbindelsen.
Distansservice på teckenspråk och nordsamiska
FPA tillhandahåller distansservice hemma på teckenspråk, på nordsamiska och på skoltsamiska.