Kela: Sosiaaliturvan uudistusten täytyy perustua ihmisten arjen ymmärtämiseen | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kela: Sosiaaliturvan uudistusten täytyy perustua ihmisten arjen ymmärtämiseen

Julkaistu 23.5.2023

Kela on antanut lausuntonsa sosiaaliturvakomitean välimietinnöstä. Kelan mukaan nyt tärkeitä ovat uudistukset, jotka johtavat sosiaaliturvan selkeyttämiseen. Uudistuksissa on muistettava myös sosiaaliturvan rooli arjen talouden turvaajana ja yhteiskunnallisen luottamuksen varmistajana.

Sosiaaliturvan uudistamiseen liittyvät päätökset on syytä perustaa tiedolle. Kela on antanut oman lausuntonsa sosiaaliturvakomitean välimietinnöstä, joka julkaistiin 16.3.2023. Kelan lausunnossa esitetään monia yksityiskohtaisia huomioita välimietinnön ehdotuksista, mutta halutaan samalla korostaa sosiaaliturvan merkitystä ihmisten arjessa ja koko yhteiskunnassa.

– Hyvinvoinnin ja työllisyyden näkökulmasta erityisen tärkeitä ovat oikea-aikaiset palvelut, jotka ottavat huomioon eri elämäntilanteet, toteaa Kelan lainsäädännön kehittämisjohtaja Marjukka Turunen. 

– Maksettavien sosiaaliturvaetuuksien pitää turvata toimeentuloa ja kannustaa samalla osallisuuteen ja työllisyyteen. Tavoitteena pitää olla ihmisten työkyvyn tukeminen ja se, että kaikki työllistyisivät työkykyään vastaaviin töihin. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi meidän on ymmärrettävä ihmisten arkea.

Kela hoitaa laajasti sosiaaliturvaa Suomessa ja on tehtävänsä myötä myös sosiaaliturvan tietotalo. Asiantuntijamme ovat olleet aktiivisesti mukana sosiaaliturvauudistuksessa ja tuoneet osaamisensa ja Kelan asiakkailta saadun palautteen komiteatyöhön. Kelan antamaan lausuntoon on koottu tärkeimmät huomiot uudistamiseen liittyvien päätösten tueksi.

Selkeyttämistä voidaan tehdä yhtenäistämällä käsitteitä, hakuaikoja ja maksupäiviä

Kelan mielestä olisi tärkeää pohtia, tukevatko nykyiset työkykyetuudet (mm. sairauspäiväraha, kuntoutusraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke) aidosti työhön paluuta. Eri etuuksia koskevassa lainsäädännössä työkyvyttömyys määritellään eri tavoin. Määritelmien eroja täytyy selvittää ja epätarkoituksenmukaiset erot poistaa.

Myös hakuaikojen yhtenäistäminen selkeyttäisi sosiaaliturvaa. Yhtenäiset hakuajat helpottaisivat etuuksien hakemista ja Kelan neuvontatyötä. Joillain yleisillä etuuksilla on myös eri maksupäivät, mikä hankaloittaa niin asiakkaan arkea kuin Kelan toimintaa. Lisäksi eri etuuksissa tulot määritellään eri tavoin, mikä aiheuttaa asiakkaille sekaannusta ja tekee järjestelmästä vaikeamman ymmärtää.

Käsitteiden, hakuaikojen ja maksupäivien yhdenmukaistamisen lisäksi sosiaaliturvaa selkeyttäisi eri viranomaisten hallinnoiman asiakastiedon tehokkaampi hyödyntäminen. Tämä edellyttää tiedonvaihtoa koskevan lainsäädännön tarkistamista tarvittavilta osin. Asiakastiedon parempi hyödyntäminen mahdollistaisi ihmisten etuus- ja palvelutarpeen kartoittamisen nykyistä paremmin. Näin ihmiset saisivat oikeat etuudet ja palvelut oikeaan aikaan ja kerralla kuntoon. Kelan lausunnon mukaan tietovarantoja pitää hyödyntää nykyistä tehokkaammin koko sosiaaliturvajärjestelmän johtamisessa.

Järjestelmä ei saa ohjata nuoria toimeentulotuen varaan

Kelan mukaan toimeentulotukilaki täytyy uudistaa kokonaisuudessaan. Järjestelmästä täytyisi poistaa elementtejä, jotka saattavat ohjata nuoria toimeentulotuen saajiksi. Ennen toimeentulotuen hakemista asiakkaalla pitäisi olla velvollisuus hakea ensisijaisia etuuksia. Pitkään toimeentulotuella olleita asiakkaita on tärkeää tukea palveluilla, jotka vahvistavat yhteiskunnallista osallisuutta. 

Ajankohtaista on tarkastella myös sitä, miten sosiaaliturvaa koskeva lainsäädäntö voisi helpottaa Suomeen töihin tuloa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, kuinka etuuslait toimivat yhteen muiden lakien, kuten ulkomaalaislain kanssa. Uudistuksilla voitaisiin poistaa epätarkoituksenmukaisia esteitä ja hidasteita, jotka vaikeuttavat Suomeen muuttavien työntekijöiden etuuksien saamista.

Lue aiheesta lisää:

•    Linkki lausuntopalveluun https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/ShowOwnProposalResponse?proposalId=5b27a2e7-1d89-4816-a94d-ae2685f91d38&responseId=00dd159a-686e-4d0e-a12e-b91c68e00934 
•    Kelan pääjohtaja Outi Antila: Sosiaaliturvassa pitäisi pyrkiä kohti yhden hakemuksen mallia. (Sosiaalivakuutus.fi) 
•    Yksi perusturvaetuus sai sosiaaliturvakomitean kannatuksen – asiantuntijat kertovat, mistä on kyse (Sosiaalivakuutus.fi) 
•    Viranomaisten asiakastietojen hallintaan tarvitaan keskitetty suostumuspalvelu. Johtava asiantuntija Teija Hauteran puheenvuoro (Sosiaalivakuutus.fi) 
•    Toimeentulotuki kaipaa selkeyttämistä. Osaamiskeskuksen päällikkö Pasi Pajulan puheenvuoro (Sosiaalivakuutus.fi) 
•    Työperäisten maahanmuuttajien sosiaaliturvaa on syytä kehittää. Kelan kansainvälisten asioiden osaamiskeskuksen päällikkö Suvi Rasimuksen puheenvuoro (Sosiaalivakuutus.fi) 
•    Kela auttaa sosiaaliturvauudistusta onnistumaan (kela.fi) https://www.kela.fi/kela-sosiaaliturvauudistuksessa

Sivu päivitetty 23.5.2023