Muuttuva sosiaaliturva haastaa ja ohjaa Kelan toimintaa
Kelan vuoden 2024 toimintakertomuksesta ja tilinpäätöksestä selviää, miten hallitusohjelmaan kirjatut sosiaaliturvan muutokset ja Kelan tuottavuusohjelma näkyivät toiminnassa. Kela maksoi vuonna 2024 etuuksia 17,3 miljardia euroa.
Kela on julkaissut toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelle 2024. Yhteensä Kela maksoi etuuksia 17,3 miljardia euroa. Kelan etuusmenot suurenivat edellisvuodesta 4,3 prosenttia.
Vuonna 2024 Kelan hoitamassa sosiaaliturvassa tapahtui mittavia uudistuksia ja painopiste muuttui verrattuna edellisiin hallituskausiin. Moniin keskeisiin Kelan etuuksiin tuli vuoden aikana hallitusohjelmassa linjattuja muutoksia. Kela viesti näistä muutoksista aktiivisesti sekä asiakkaille että kumppaneille.
– Muutoksia on varmasti edessä myös lähivuosina. Näitä tulevaisuuden variaatioita tarkastelemme Kelassa ennakoinnin keinoin. Jotta strategiamme pystyy ohjaamaan Kelaa muuttuvassa maailmassa, päivitimme sen loppuvuodesta vastaamaan tulevaisuuden tarpeita, sanoo Kelan pääjohtaja Outi Antila.
Yhteiskunnan säästöpaineet näkyivät Kelassa myös siten, että hallitus asetti Kelalle 45 miljoonan euron toimintakuluihin kohdistuvan säästövelvoitteen vuosille 2025–2027. Tätä varten Kelassa aloitettiin tuottavuusohjelma, jonka avulla haetaan tuottavuutta toiminnan kehittämisen kautta. Säästöjä haetaan muun muassa vähentämällä määräaikaista henkilöstöä ja karsimalla toimitiloja.
Kela kehitti palvelujaan eri asiointikanavissa
Kelan asiakkaita ovat lähes kaikki Suomessa asuvat ja asiakkaiden kohtaaminen on Kelan perustehtävän ydintä. Vuoden 2024 aikana Kelan palveluja kehitettiin kaikissa asiointikanavissa. Kelan palvelupisteiden asiakasmäärät ja puhelinasiointien määrät pysyivät edellisvuoden tasolla: vuonna 2024 puhelinpalvelussa asioitiin noin 2,2 miljoonaa ja palvelupisteissä noin 0,7 miljoonaa kertaa.
Lähivuosina sosiaaliturvan muutokset, taloudellinen tilanne ja tietoturva vaativat Kelalta uudenlaista osaamista, palveluita ja teknologiaa. Kela on jatkanut Eepos-kehittämisohjelmaa, jossa uudistetaan etuuskäsittelyn vaatimat toimintatavat, alustat ja tietojärjestelmäpalvelut.
Uudistuksen tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta ja sujuvoittaa etuuskäsittelyä. Vuoden 2024 toimenpiteillä luotiin pohjaa Eepoksen toimeenpanon kiihdyttämiselle täyteen vauhtiin vuoden 2025 aikana.