Työnantajat luottavat Kelaan ja toivovat yhteistä kehittämistä | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Työnantajat luottavat Kelaan ja toivovat yhteistä kehittämistä

Julkaistu 20.5.2025

Kela kysyi työnantaja-asiakkailta marraskuussa 2024, miten he kokevat Kelan palvelut ja miten he käyttävät niitä. Kyselyyn vastanneet kokevat Kelan asiantuntevana ja luotettavana kumppanina, jonka kanssa yhteistyö sujuu hyvin. Isot organisaatiot toivovat lisää yhteistä kehittämistä Kelan kanssa.

Kelan kyselyyn vastanneet työnantaja-asiakkaat näkevät Kelan asiantuntevana ja luotettavana kumppanina. Vastaajien mielestä asioiden hoitaminen Kelan kanssa sujuu hyvin ja työnantajille kuuluvia etuuksia ja palveluja kannattaa hakea. Pienet työnantajat tosin harkitsevat etuuksien ja korvausten hakemista hieman tarkemmin, jos saatava korvaus jäisi pieneksi.

Toiveena lisää yhteistä kehittämistä Kelan kanssa

Kela sai kyselystä myös hyviä kehittämisideoita. Kyselyn perusteella Kelan työnantaja-asiakkaiden tarpeita ja toiveita määrittää työpaikan koko tai tilitoimiston asiakkuuksien määrä.

Pienet työnantajat asioivat harvoin Kelan kanssa. Kun asiointirutiinia on vähemmän, Kela-asioiden hoitamista helpottaisivat selkeät ja helposti käytettävät palvelut ja henkilökohtainen neuvonta.

Isommissa työnantajaorganisaatioissa suuret hakemusmäärät lisäävät haasteita. Isoilla työnantajilla ja tilitoimistoilla korostuvatkin prosessien tehokkuus ja järjestelmien integraatiot. Suuret organisaatiot hakevat teknologiasta tehokkuutta omaan toimintaansa ja toivovat Kelalta sujuvia palveluja. Isot työnantajat toivovat erityisesti yhteistä, koko prosessin käsittävää kehittämistä, joka hyödyttäisi kaikkia osapuolia.

Työnantajat toivovat myös lisää tietoa ja koulutusta siitä, millaisia työkykyä tukevia etuuksia ja palveluja Kela tarjoaa. Lisäksi toivotaan ennakoivaa viestintää, joka tukisi organisaation omien prosessien kehittämistä.

Asiointipalveluja on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa

Kela on kehittänyt työnantajien asiointipalveluja yhdessä käyttäjien kanssa. Joulukuussa julkaistiin uusi Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu, jota on aiempaa helpompi käyttää, koska se esimerkiksi ohjaa täyttämään hakemuksen oikein. Maaliskuusta alkaen palvelussa on voinut lähettää myös hakemuksen liitteitä.

Myös etuuksien hakemista tulorekisterissä on kehitetty yhdessä käyttäjien, ohjelmistotoimittajien ja Veron Tulorekisteriyksikön kanssa. Kyselyyn vastanneet toivovat, että Kela hyödyntäisi tehokkaammin tulorekisteriin ilmoitettuja vapaaehtoisia tietoja. Kela on hiljattain lisännyt tästä ohjeistusta hakemusten käsittelijöille.

Tulorekisteri ja Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu korvaavat syksyllä etuuksien hakemisen eSARA-tiedostoilla. Ilmoitin.fissä voi lähettää eSARA-tiedostoja enää 30.9.2025 asti.

Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille. Marraskuussa tehtyyn verkkokyselyyn vastasi 939 työnantaja-asiakasta. Suurin osa vastaajista (yli 70 %) oli palkanlaskijoita tai kirjanpitäjiä isoista organisaatioista tai ulkoistetuista tilitoimistoista.

Lue lisää

Pysy ajan tasalla Kela-asioista

Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat työsi tueksi ajankohtaista tietoa Kelan tuista, palveluista ja niihin liittyvistä muutoksista.

Tilaa uutiskirjeitä

 

Sivu päivitetty 20.5.2025