Inlägg: Arbetsgivarnas röst hörs när FPA utvecklar sina tjänster  | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Inlägg

Inlägg: Arbetsgivarnas röst hörs när FPA utvecklar sina tjänster

Publicerad 27.8.2025

Leila Koskela

Leila Koskela arbetar som specialsakkunnig vid FPA:s kundrelationsenhet. Hon ansvarar för att öka kundförståelsen i fråga om FPA:s arbetsgivarkunder och för att främja tjänsterna för arbetsgivare.

 

FPA:s tjänster används årligen av cirka 55 000 arbetsgivare. Ett av FPA:s strategiska fokusområden är att utveckla tjänster som grundar sig på förståelse av kundernas behov. Med hjälp av data, respons, enkäter och intervjuer samlar vi in information om hur arbetsgivarkunderna upplever FPA:s tjänster och hur de kunde förbättras. Genom att involvera arbetsgivarna i utvecklingsarbetet får vi också värdefulla insikter. 

I Finland finns det många små och medelstora arbetsgivare, men största delen av de förmånsansökningar som FPA får från arbetsgivare kommer från stora arbetsgivare. Cirka en fjärdedel av FPA:s arbetsgivarkunder utgörs av stora arbetsplatser med över 50 anställda.  

Det finns visserligen arbetsgivare som inte behöver uträtta ärenden hos FPA varje år. Till exempel kan det i små företag finnas år då ingen av de anställda är borta från arbetet på grund av sjukdom eller barnafödsel. Mindre företag ansöker heller inte nödvändigtvis alltid om förmåner, även om de skulle ha rätt till dem. Genom att ansöka om de förmåner som de har rätt till, såsom ersättning för företagshälsovård eller sjukdagpenning, skulle också små arbetsgivare få något i utbyte för de sjukförsäkringsavgifter som de betalar. 
 
FPA betalade i fjol ut cirka 1,2 miljarder euro i förmåner och ersättningar till arbetsgivare. De sjukdagpenningar, föräldradagpenningar och rehabiliteringspenningar som betalades ut gällde 315 000 arbetstagare. Ersättning för semesterkostnader och familjeledighetsersättning betalades för 57 000 arbetstagare. Ersättning för företagshälsovård betalades för hälso- och sjukvårdstjänster som ordnats för cirka 2 miljoner arbetstagare.   
 
De förmåner och ersättningar som FPA betalar ut till arbetsgivare underlättar den ekonomiska börda som arbetstagarnas avlönade frånvaro orsakar. Processerna för ansökan om förmåner till arbetsgivare är numera effektiva och de underlättar också de anställdas vardag, till exempel när krafterna tryter på grund av sjukdom och man borde fokusera på att bli frisk och återfå sin arbetsförmåga.  

Enkäter ger värdefull information för utvecklingsarbetet 

Utöver att vi regelbundet samlar in data och respons och gör kundintervjuer, genomför vi vart tredje år en enkät för arbetsgivarkunder. Med hjälp av enkäten försöker vi nå de personer som sköter FPA-ärenden för arbetsgivarnas räkning, såsom anställda inom löneräkning och personaladministration.    
 
Vår senaste enkät besvarades av närmare 1 000 arbetsgivare. Enkäten gav oss en bra uppfattning om arbetsgivarnas behov och önskemål och den utgör en god utgångspunkt för att fortsätta utveckla tjänsterna. I utvecklingsarbetet strävar vi efter att det ska vara lätt för alla våra kunder att sköta sina ärenden, till exempel att ansöka om förmåner. Förhoppningsvis leder det här till att också små arbetsgivare i större utsträckning ansöker om de förmåner som de har rätt till.   
 
Enligt enkäten är arbetsgivarkunderna rätt nöjda med våra tjänster. FPA ses som en pålitlig och sakkunnig, men också något byråkratisk samarbetspartner som det huvudsakligen är lätt att samarbeta med.    
 
Små arbetsgivare önskar tjänster som är lätta att använda samt personlig rådgivning. Större arbetsgivare och bokföringsbyråer efterlyser effektiva processer, vilket är förståeligt då det finns många anställda och då bokföringsbyråerna har många kunder. Ett önskemål är också proaktiv kommunikation och gemensamt utvecklingsarbete som omfattar hela ansökningsprocessen och som är till nytta för alla parter.  
 
Enkätsvaren tyder på att vi utvecklar våra tjänster i rätt riktning, och allt oftare tillsammans med våra kunder och samarbetspartner. Ett bra exempel på det här är den nya Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare, som har utvecklats i nära samarbete med användarna. Också möjligheten att ansöka om förmåner i inkomstregistret förbättras för närvarande tillsammans med Skatteförvaltningens inkomstregisterenhet och representanter för arbetsgivarna.  
 
Genom att samarbeta med olika aktörer får vi ett mångsidigt perspektiv på utvecklingsarbetet och säkerställer att tjänsterna faktiskt motsvarar användarnas behov. Det här kommer vi att fortsätta med också i framtiden – att samarbeta och lyckas tillsammans.  

 

Senast ändrad 27.8.2025