Regeringen föreslår ändringar i de boendeutgifter som är godtagbara i samband med utkomststöd | FPAGå till innehållet
Pressmeddeleande

Regeringen föreslår ändringar i de boendeutgifter som är godtagbara i samband med utkomststöd

Publicerad 10.10.2023

För boendeutgifter som godtas i samband med utkomststöd finns maximibelopp som har fastställts per kommun. FPA kan godta utgifter som är högre än maximibeloppet om det finns någon särskild grund för detta. Regeringen försöker nu göra inbesparingar i statens finanser genom att föreslå skärpningar i vad som räknas som särskilda grunder.

Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen om vad som godtas som boendeutgifter i samband med utkomststöd. Propositionen motsvarar i stor utsträckning FPA:s nuvarande praxis: För boendeutgifter som godtas i samband med utkomststöd finns maximibelopp som fastställts per kommun, dvs. boendenormer. Om en mottagare av utkomststöd har boendeutgifter som överstiger normen uppmanar FPA kunden i fråga att skaffa sig en förmånligare bostad inom tre månader, om kunden inte har en särskild grund för att bo kvar i sin nuvarande bostad. Tidsfristen kan förlängas av grundad anledning.

Den föreslagna lagändringen skulle inte medföra stora förändringar i den nuvarande praxisen. Den skulle framför allt göra godkännandet av boendeutgifterna tydligare genom reglering på lag- och förordningsnivå. Ändringen skulle emellertid också till vissa delar skärpa de grunder på vilka en kunds boendeutgifter kan godtas när de överstiger normen. I fortsättningen skulle FPA till exempel inte ha prövningsrätt i fall där boendeutgifterna översteg normen med ett obetydligt belopp.

Som särskilda grunder skulle fortfarande betraktas till exempel stödtagarens eller en familjemedlems höga ålder eller svaga hälsotillstånd samt umgängesföräldrars behov av mera utrymme för att barnen ska kunna komma på besök. En särskild grund skulle också vara barnets bästa, med vilket man försöker säkerställa att ändringen inte försämrar barnfamiljernas situation. 

I fortsättningen skulle det dock inte längre godtas som en särskild grund att det inte finns en bostad inom ramen för boendenormen på stödtagarens ort. Kunden skulle vara skyldig att påvisa att hen har sökt en förmånligare bostad på alla sätt som hen har till sitt förfogande. Om kunden trots aktiva försök inte lyckas hitta en förmånligare bostad inom utsatt tid, kunde tidsfristen förlängas.   

Genom lagändringen eftersträvar regeringen inbesparingar i statsfinanserna. Propositionen hänför sig till statens budgetproposition för 2024, och avses träda i kraft den 1 april 2024. FPA ger närmare information när behandlingen av propositionen framskrider i riksdagen.

Närmare information för kunderna:

Senast ändrad 10.10.2023