Lääkekorvaukset
Kela voi maksaa korvausta reseptilääkkeistä, jotka lääkäri tai sairaanhoitaja on määrännyt sairautesi hoitoon.
Viitehinta ja lääkkeen vaihtaminen halvempaan
Osalle lääkkeistä on määritelty viitehinta. Lääkkeen myyntihinta voi olla suurempi kuin viitehinta. Saat korvauksen kuitenkin enintään viitehinnan mukaan.
Apteekki voi vaihtaa lääkkeen vastaavaan mutta halvempaan lääkkeeseen, jos haluat. Apteekki ei kuitenkaan saa vaihtaa lääkettä, jos lääkkeen määrääjä on kieltänyt vaihtamisen.
Jos lääkkeellä ei ole viitehintaa, saat korvauksen myyntihinnan mukaan.
Kuinka paljon lääkkeen hinnasta korvataan?
Lue lisää siitä, miten haet lääkekorvausta (yleiskielellä).
Lääkeluotto pienituloisille
Kela myöntää lääkeluottoa pienituloisille henkilöille. Lääkeluotto on laina, jolla voi maksaa lääkkeiden vuosiomavastuun.
Voit saada lääkeluottoa, jos joudut maksamaan koko vuosiomavastuun kerralla tai yhden kalenterikuukauden aikana.
Jos sinulla on alaikäinen lapsi, voit saada lääkeluottoa myös hänen lääkkeitään varten.
Laina täytyy maksaa takaisin Kelalle 12 kuukauden kuluessa.
Lääkkeen ostaminen ulkomailta
Jos aiot ostaa lääkettä toisessa EU- tai Eta-maassa, voit pyytää Suomessa lääkäriltä erikseen reseptin, jolla voit ostaa lääkkeen ulkomailta.
Joissakin maissa voit käyttää myös suomalaista sähköistä reseptiä. Tarkista ennen matkaa, käykö suomalainen resepti kohdemaassa.
Voit hakea korvausta ulkomailla ostetusta lääkkeestä jälkikäteen Kelasta. Korvauksen saaminen edellyttää, että lääke kuuluu korvattaviin lääkkeisiin Suomessa.
Lisätietoa
Kela ei korvaa kaikkia lääkkeitä. Löydät tietoa korvattavista lääkkeistä Kelan lääkehausta (yleiskielellä).
Voit seurata sinulle vuoden aikana kertyneitä lääkekuluja OmaKelassa (yleiskielellä).