Ulkomailta Suomeen | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Ulkomailta Suomeen

Näillä sivuilla kerrotaan, millä ehdoilla voit saada Kelan tukia, jos muutat Suomeen.

Mitä Kelan tuet ovat?

Kela voi maksaa tukea eri elämäntilanteissa. Voit saada tukea, jos et voi käydä töissä esimerkiksi siksi, että sinulla on pieniä lapsia, olet sairas tai opiskelet. Kelan tuet määritellään Suomen laissa.

Kelan tukia ovat esimerkiksi

  • kansaneläke, takuueläke ja muut eläkkeellä olevien tuet
  • yleinen asumistuki
  • lääkekorvaukset
  • muut sairastamiseen liittyvät tuet
  • yleistuki työttömille
  • opiskelijan tuet
  • lapsiperheiden tuet.

Kela-kortti

Kela antaa Kela-kortin kaikille, jotka voivat saada lääkekorvauksia tai muita sairastamiseen liittyviä tukia.

Jos sinulla on Kela-kortti, saat sillä suoraan korvauksen hoitokuluista monilla yksityisillä lääkäriasemilla. Näin sinun ei tarvitse hakea korvausta erikseen. Kortti on maksuton, ja Kela postittaa sen kotiin.

Kuka voi saada Kelan tukia?

Voit yleensä saada Kelan tukia seuraavissa tilanteissa:

  • Asut Suomessa vakinaisesti.
  • Työskentelet Suomessa ja palkkasi on vähintään noin 800 euroa kuukaudessa.

Poikkeus on, jos asut Suomessa, mutta työskentelet toisessa Euroopan unionin maassa. Silloin et yleensä saa Kelan tukia.

Mikä on vakinaista asumista?

Asut Suomessa vakinaisesti eli pysyvästi, jos sinulla on täällä varsinainen asunto eli koti. Lisäksi vietät vähintään puolet vuodesta täällä.

Kun muutat Suomeen, Kela arvioi, asutko Suomessa vakinaisesti. Arvioinnissa otetaan huomioon koko tilanteesi.

Arviointiin vaikuttavat esimerkiksi seuraavat asiat: 

  • Palaatko ulkomailta takaisin Suomeen asumaan?
  • Jos tulet Suomeen töihin, mille ajalle sinulla on työsopimus?
  • Asuuko puolisosi tai muu läheinen perheenjäsenesi Suomessa vakinaisesti?

Jos muutat Suomeen tilapäisesti, sinulla ei ole yleensä oikeutta Kelan tukiin. Esimerkiksi turvapaikanhakijalla ei ole oikeutta Kelan tukiin.

Mistä maasta muutat Suomeen? 

Tukien saamiseen vaikuttaa se, mistä maasta muutat Suomeen. 

Kelan tukiin vaikuttaa se, onko maa Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (Eta) maa, Sveitsi, Iso-Britannia tai maa, jonka kanssa Suomella on sosiaaliturvasopimus. 

EU-maat ovat 

  • Suomi
  • Alankomaat
  • Belgia
  • Bulgaria
  • Espanja
  • Irlanti
  • Italia
  • Itävalta
  • Kreikka
  • Kroatia
  • Kypros
  • Latvia
  • Liettua
  • Luxemburg
  • Malta
  • Portugali
  • Puola
  • Ranska
  • Romania
  • Ruotsi
  • Saksa
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Tanska
  • Tšekki
  • Unkari
  • Viro.

Eta-maat ovat 

  • EU-maat
  • Norja
  • Islanti
  • Liechtenstein.

Suomella on sosiaaliturvasopimus seuraavien maiden kanssa: 

  • Australia
  • Chile
  • Etelä-Korea
  • Intia
  • Israel
  • Japani
  • Kanada (ja Quebec)
  • Kiina
  • Pohjoismaat
  • Yhdysvallat.