Hakeminen ja maksaminen
Voit hakea tukia asiointipalvelu OmaKelassa (yleiskielellä).
Jos olet hakemassa toimeentulotukea, katso tarkemmat hakuohjeet.
Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Myös liitteet voi lähettää verkossa.
Voit hakea tukea myös lomakkeella, jonka saat Kelan toimistoista ja verkkosivuilta (yleiskielellä).
Jos haet tukea lomakkeella, postita se Kelaan.
Kelan postiosoite on
Kela
PL 10
00056 KELA
Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa. Katso puhelinnumerot.
Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat päätöksen OmaKelaan tai postissa kotiin. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos Kela ei ole myöntänyt tukea.
Kela maksaa tuet pankkitilillesi. Katso tukien maksupäivät (yleiskielellä).
Ilmoita, jos tilanteesi muuttuu
Jos elämäsi muuttuu, se voi vaikuttaa tukiin, joita saat Kelasta. Muutos voi koskea esimerkiksi asumista, tuloja, omaisuutta, työskentelyä tai perhettä.
Muista ilmoittaa muutoksista Kelaan. Voit tehdä sen verkossa, puhelimitse tai toimistossa.
Sinun vastuullasi on varmistaa, että Kelalla on oikeat tiedot. Silloin tuki maksetaan sinulle oikean suuruisena.
Takaisinperintä
Jos Kela maksaa tukea liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin.
Jos päätöksessä on virhe
Jos Kelan päätös on mielestäsi virheellinen, voit hakea päätökseen muutosta.
Saat päätöksen mukana ohjeet siitä, miten muutosta haetaan.
Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä Kelaan.