Kelan asiakaspalvelu selkokielellä | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Asiakaspalvelu

Voit lukea Kelan tuista selkokielellä Kelan selkokielisiltä verkkosivuilta.

Voit arvioida tuen määrää käyttämällä Kelan verkkosivuilla olevia laskureita (yleiskielellä).

Verkossa

Voit asioida verkossa asiointipalvelu OmaKelassa (yleiskielellä).

Verkossa voit

  • hakea tukia
  • lähettää liitteitä
  • tarkistaa hakemuksesi tilanteen
  • lähettää viestejä
  • ilmoittaa muutoksista
  • lakkauttaa tuen.

OmaKelaan ja ajanvaraukseen täytyy kirjautua. Tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Puhelimessa

Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa.

Kelan puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–16. Kansainvälisten tilanteiden ja perinnän puhelinpalvelu ovat avoinna vain kello 10–15.

Palvelunumerot ovat

  • Asuminen 020 692 210
  • Eläkkeet 020 692 202
  • Kansainväliset tilanteet 020 634 0200
  • Kuntoutus ja vammaistuet 020 692 205
  • Opiskelu ja asevelvollisuus 020 692 209
  • Perintä 020 634 4940
  • Sairastaminen ja kortit 020 692 204
  • Toimeentulotuki 020 692 207
  • Turvakieltoasiakkaat 020 635 3500
  • Työttömyys 020 692 210
  • Vanhemmuus 020 692 206

Palvelupisteessä

Voit hoitaa Kela-asiasi myös palvelupisteessä. Tarkista palvelupisteiden osoitteet ja aukioloajat (yleiskielellä).

Varaa puhelinaika

Varaa puhelinaika soittamalla tai verkossa (yleiskielellä).

Varaa aika, jos elämässäsi on tapahtunut iso muutos tai jos asiasi on monimutkainen.

Apua asiointiin

Jos verkossa asiointi on vaikeaa, voit saada siihen apua. Lue lisää digituesta (yleiskielellä).

Voit antaa toiselle henkilölle luvan hoitaa Kela-asioitasi. Lue lisää asioinnista toisen puolesta (yleiskielellä).

Jos et osaa suomea, ruotsia tai englantia, voit saada tulkkausta. Lue lisää tulkkauksesta (yleiskielellä).

Mitä mieltä olet sivusta?