Kelan asiakaspalvelu | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Asiakaspalvelu

Voit lukea Kelan tuista selkokielellä Kelan selkokielisiltä verkkosivuilta.

Voit arvioida tuen määrää käyttämällä Kelan verkkosivuilla olevia laskureita (yleiskielellä).

Verkossa

Voit asioida verkossa asiointipalvelu OmaKelassa (yleiskielellä).

Verkossa voit

  • hakea tukia
  • lähettää liitteitä
  • tarkistaa hakemuksesi tilanteen
  • lähettää viestejä
  • ilmoittaa muutoksista
  • lakkauttaa tuen.

OmaKelaan täytyy kirjautua. Tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Puhelimessa

Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa.

Kelan puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–16. Kansainvälisten tilanteiden ja perinnän puhelinpalvelu ovat avoinna vain kello 10–15.

Palvelunumerot ovat

Soittaminen ja jonottaminen maksavat puhelinliittymäsi hinnaston mukaan.

Jätä soittopyyntö

Voit jättää soittopyynnön OmaKelassa (yleiskielellä) tai jonotuksen aikana.

Toimistossa

Voit hoitaa Kela-asiasi myös palvelupisteessä. Tarkista palvelupisteiden osoitteet ja aukioloajat (yleiskielellä).

Apua asiointiin

Jos verkossa asiointi on vaikeaa, voit saada siihen apua. Lue lisää digituesta (yleiskielellä).

Voit antaa toiselle henkilölle luvan hoitaa Kela-asioitasi. Lue lisää asioinnista toisen puolesta (yleiskielellä).

Jos et osaa suomea, ruotsia tai englantia, voit saada tulkkausta. Lue lisää tulkkauksesta (yleiskielellä).