FPA återupptar sin telefon- och distansservice på nordsamiska
FPA börjar från 13.2 på nytt erbjuda telefon- och distansservice på nordsamiska varje vardagsförmiddag. Det går också att lämna en begäran om att bli kontaktad.
Efter en paus på nästan ett år kan FPA från och med måndagen den 13 februari åter erbjuda telefon- och distansservice på nordsamiska varje vardag kl. 9–11. Numret till telefonservicen på nordsamiska är 020 634 2894.
En länk till distansservicen på nordsamiska finns på FPA:s webbsidor på samiska. Via distansservicen kan kunden lätt och på ett säkert sätt föra samtal med en kundrådgivare i sitt hem, antingen med hjälp av en dator eller med en mobil enhet. Distansservicen kan lätt kontaktas också från Virtu-serviceställena i Lappland.
FPA har erbjudit telefon- och distansservice på nordsamiska också tidigare. Servicen drogs tillfälligt in i mars 2022 eftersom FPA då inte hade en enda kundservicespecialist med kunskaper i nordsamiska. För närvarande har FPA två kundservicespecialister som talar nordsamiska.
Servicen på skoltsamiska fortsätter såsom tidigare
FPA erbjuder telefon- och distansservice också på skoltsamiska. Service på skoltsamiska ges också alla vardagar kl. 9–11. Numret till telefonservicen på skoltsamiska är 020 634 4795. En direkt länk till distansservicen på skoltsamiska finns på FPA:s webbsidor på samiska.
FPA började ge service på skoltsamiska för ett år sedan. För närvarande har FPA en kundservicespecialist som talar skoltsamiska.
Kunden kan lämna en begäran om att bli kontaktad
Kunden kan också lämna en begäran om att bli kontaktad på samiska. Då kontaktar en samiskspråkig kundservicespecialist kunden. En kontaktbegäran kan skickas på finska eller på samiska till e-postadressen saame@kela.fi. I meddelandet ska man uppge sitt namn och telefonnummer samt vad ärendet gäller och på vilket språk service önskas.
Vid behov ordnas service på enaresamiska genom tolkning. En kund som behöver service på enaresamiska kan kontakta FPA. FPA ordnar då en tolk som kontaktar kunden för att komma överens om en tid då kunden kan sköta sitt ärende.
FPA ger service på samiska i hela landet oberoende av var kunden är bosatt. På FPA:s webbplats på samiska finns närmare information om FPA:s tjänster på samiska och om FPA:s förmåner för kunder i olika livssituationer.
Enligt den samiska språklagen har samiska kunder rätt att sköta sina FPA-ärenden på sitt eget språk.