Reseersättning för resor med taxi | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Taxi, rullstolstaxi och bårtaxi

På den här sidan finns information för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården om ersättning för resor till och från sjukvård.

FPA kan ersätta en kunds taxiresa när följande villkor uppfylls:

  • Den behandlande läkaren eller någon annan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedömer att kunden på grund av sitt hälsotillstånd är tvungen att färdas med taxi.
  • Taxiresan har beställts via den regionala beställningscentralen, som har ett avtal med FPA. För resor som inte beställts via beställningscentralen betalar FPA inte reseersättning och kunden kan inte heller ansöka om ersättning i efterhand.

Om kunden behöver anlita ett specialfordon (till exempel taxi) på grund av bristfälliga kollektivtrafikförbindelser, måste kunden själv i samband med beställningssamtalet redogöra för orsaken till behovet för beställningscentralen.

Chauffören brukar hjälpa kunden med att komma in i och ut ur bilen oberoende av med vilken typ av fordon resan görs. Vid behov följer chauffören kunden in till sjukhuset eller till kundens hem eller hämtar kunden därifrån.

En vanlig taxi lämpar sig för kunder som kan röra sig självständigt eller med hjälp av en följeslagare. Kunden kan ha en hopfällbar rullstol med sig och hen kan ta sig in i bilen med assistans. En hopfällbar rullstol kan i allmänhet transporteras också i bagageutrymmet på en taxi av personbilsmodell.

Tillgängliga fordon är i första hand avsedda för personer vars rörelseförmåga är kraftigt nedsatt och som behöver assistans för att ta sig in i bilen eller hjälp då de rör sig utanför bilen (kunden sitter till exempel i rullstol under färden).

Litet tillgängligt fordon

Ett litet tillgängligt fordon passar i regel för klienter som använder en vanlig rullstol.

Tillgängligt fordon med hiss (rullstolstaxi)

En rullstolstaxi lämpar sig för kunder som använder elrullstol eller elmoped. Då ska bilen ha en lyftanordning för rullstolar eller en ramp som är sammanhängande på bredden. En kund kan också ha med sig ett så stort hjälpmedel att det inte får plats i en vanlig taxi (till exempel gåstativ).

Ett fordon som lämpar sig för bårtransport är avsett för kunder som på grund av sitt hälsotillstånd måste ligga på en bår men som inte behöver vård under färden.

Användningen av rullstolstaxi eller annat tillgängligt fordon och bårtaxi ska motiveras i punkt 11, Motivering, på intyget SV 67r.

Samordning av taxiresor

Man strävar alltid efter att samordna taxiresor när flera kunder reser i samma riktning vid samma tidpunkt och det är ändamålsenligt att samordna resorna.

Resor samordnas framför allt vid långa transporter som överskrider kommun- och landskapsgränser. För att effektivisera samordningen har beställningen av taxiresor koncentrerats till en beställningscentral inom varje landskap.

Samordningen av resor kan leda till att kunden är framme vid hälso- och sjukvårdsenheten högst 1 timme före mottagningstiden. Av samma orsak kan kunden vara tvungen att vänta på returresan i högst 1 timme.

Om kundens returresa beställs senast 1 timme innan kunden är klar att åka hem behöver kunden inte vänta på returresan på grund av samordning av resor. Väntetiden gör det möjligt för beställningscentralen att samordna resan med andra resor i samma riktning.

Om vårdenheten beställer hemresan åt kunden senast en timme före önskad starttid, tillämpas ingen väntetid på en timme för resan på grund av samordning.

Om kunden på grund av sitt hälsotillstånd inte kan resa tillsammans med andra ska du motivera detta i intyget (SV 67r, punkt 8) eller nämna förbudet mot samordning vid beställningssamtalet. Då samordnas inte kundens taxiresa med andra kunders resor.

Uppge kundens specialbehov i samband med beställningen

När du beställer en taxi åt kunden ska du samtidigt uppge om kundens hälsotillstånd medför specialbehov beträffande transporten. Uppge till exempel om kundens hälsotillstånd kräver ett visst fordon, om kunden har hjälpmedel med sig eller om kunden behöver hålla benet rakt under resan.

Uppge också om det inte är möjligt att samordna kundens resa med andra kunders resa.

Läs mer

Senast ändrad 22.5.2025