Distansrehabilitering
Serviceproducenten kan tillhandahålla FPA-rehabilitering också på distans. Rehabilitering som ges på distans måste genomföras i enlighet med servicebeskrivningen. Det är serviceproducentens uppgift att styra distansrehabiliteringen och följa hur den genomförs.
Vid distansrehabilitering handleder en yrkesperson eller ett multiprofessionellt team klienten eller gruppen i riktning mot målen.
Distansrehabiliteringen kan omfatta
- videosamtal där rehabiliteringspersonalen och klienten ser varandra
- digital rehabilitering
- distansrehabiliteringsdagar med både videosamtal och digital rehabilitering.
Digital rehabilitering omfattar till exempel interaktion, kamratstöd och olika rehabiliteringsinnehåll.
I FPA:s webbskola finns ett manus för distansrehabiliteringen och praktiska anvisningar som hjälper dig att utforma den digitala rehabiliteringen. Under Verkkokuntoutuksen sisällöt finns det färdiga material för digital rehabilitering.
Skapa ett användarnamn och ett lösenord för att logga in i webbskolan.
Distansrehabilitering erbjuder klienten ett alternativt sätt att delta i rehabiliteringen. Fördelarna med distansrehabilitering är många:
- Vid distansrehabilitering får klienten stöd i sin vardagsmiljö, vilket kan göra det lättare för klienten att i sin vardag använda sig av de färdigheter som hen lärt sig under rehabiliteringen.
- Tillgången till yrkesutbildad personal inom rehabilitering förbättras.
- Klienten kan på ett flexibelt sätt få kamratstöd under en lång tid.
- Distansrehabilitering lämpar sig för så gott som alla klienter.
FPA rekommenderar att serviceproducenter som ordnar distansrehabilitering beaktar följande:
- Om dokument som innehåller patientuppgifter eller andra känsliga personuppgifter behandlas i samband med rehabiliteringen, ska du vid distansrehabiliteringen använda en applikation eller plattform som kräver stark autentisering av klienten.
- Säkerställ att dataskyddet och datasäkerheten iakttas till alla delar. Anlita vid behov en utomstående expert för att bedöma och säkerställa dataskyddet och datasäkerheten.
- Försäkra dig om att både du och din klient har tillgång till ett rum som lämpar sig för distansrehabilitering. Rummet ska vara sådant att tillräcklig integritet och datasäkerhet kan säkerställas.
Ordna distansrehabiliteringen på det sätt som anges i servicebeskrivningen.
Försäkra dig om att följande villkor är uppfyllda:
- Både du och din klient har tillgång till tekniskt stöd.
- Anvisningarna om förfarandet i nödsituationer eller vid tekniska problem är uppdaterade.
- Det försäkringsskydd som anges i servicebeskrivningen gäller också vid distansrehabilitering.
Säkerställ också att klienten
- upplever att distansrehabilitering fungerar för hen och att den främjar rehabiliteringen
- kan lita på de anställdas kompetens och på att du sörjer för datasäkerheten på det sätt som anges i servicebeskrivningen
- är medveten om datasäkerheten och dataskyddet i fråga om de anslutningar och applikationer eller plattformar som används vid distansrehabiliteringen
- får den handledning och det stöd hen behöver för att kunna delta i distansrehabilitering.
Vid distansrehabilitering som ordnas av FPA ska Valviras anvisningar följas. Läs anvisningarna:
Läs också anvisningarna för klienter: