Återkrav och indrivning av förmåner
FPA återkräver förmåner som betalats ut felaktigt eller utan grund.
Om ditt indrivningsärende gäller utkomststöd, underhållsbidragsskuld, borgensfordran för studielån eller hälsovårdsavgift för högskolestuderande, hittar du information på följande sidor:
- Återkrav av utkomststöd
- Indrivning av underhållsbidragsskuld
- Indrivning av borgensfordran på studielån
- Indrivning av hälsovårdsavgift för högskolestuderande
Beslut om återkrav av förmån
Om din förmån har betalats ut till ett för stort belopp får du ett beslut om återkrav. Du får också ett beslut om vi avstår från återkrav.
Om vi återkräver en förmån från dig innehåller beslutet en uppgift om det belopp som återkrävs, förfallodagen och betalningsuppgifterna. Beslutet innehåller också anvisningar om hur du kan föreslå en betalningsplan eller överklaga beslutet.
Du får beslutet i MittFPA. Du får också beslutet per post om du inte har avstått från papperspost.
I beslutet anges inom vilken tid du kan betala tillbaka den felaktigt utbetalda skattepliktiga förmånen till dess nettobelopp. Återbetalning till nettobeloppet innebär att du betalar tillbaka ett belopp där skatternas andel har dragits av. Skatteförvaltningen fattar årligen ett beslut om tidsfristen / där tidsfristen fastställs och därför kan den variera.
Om du betalar tillbaka förmånen efter att tidsfristen löpt ut måste du betala tillbaka den till bruttobeloppet. Det innebär att du även betalar tillbaka skatteandelen av förmånen. Om du betalar tillbaka förmånen efter utsatt tid kan vi inte längre korrigera förskottsinnehållningen.
Vi meddelar Skatteförvaltningen om de skattepliktiga förmåner som du har betalat tillbaka till FPA. Du behöver inte meddela dem själv.
Om du inte kan betala hela beloppet på en gång kan du föreslå en betalningsplan
Om du inte kan betala det belopp som vi återkräver på en gång, kan du föreslå en betalningsplan. Du kan föreslå avbetalning eller att skulden kvittas mot andra förmåner som FPA betalar ut.
Du måste betala tillbaka minst 30 euro per månad. Betalningstiden kan vara högst 3 år.
Så här föreslår du en betalningsplan
- Logga in i MittFPA och välj Indrivningsärenden på förstasidan och därefter Föreslå en betalningsplan. Samtidigt ser du hurdana betalningsposter du kan föreslå.
- Om du inte har möjlighet att föreslå en betalningsplan i MittFPA kan du ringa FPA:s indrivningscenter på numret 020 634 4940.
Du kan också skicka ditt förslag per post till FPA. Skicka ditt förslag till Folkpensionsanstalten, Indrivningscentret, PB 31, 00056 FPA.
Om vi godkänner ditt betalningsförslag, skickar vi dig en betalningsplan. Vi skickar inte fakturor varje månad. Du ser uppgifterna om betalningsplanen i MittFPA.
Kontrollera i vilket skede ditt indrivningsärende är i MittFPA
I MittFPA kan du se vad som har avtalats om betalningen av din skuld och i vilket skede indrivningen är. Du kan se indrivningsuppgifterna på förstasidan i MittFPA genom att välja Indrivningsärenden och Se uppgifter om indrivningen.
Avdrag från andra stöd, dvs. kvittning
I vissa fall kan FPA dra av en felaktigt utbetald förmån från en annan förmån som betalas till dig. Det här kallas kvittning. Du kan också själv föreslå att din skuld kvittas mot en förmån som FPA betalar. Minimibeloppet är 30 euro per månad.
Kvittning mot en annan förmån kan inte göras om du får utkomststöd. Arbetslöshetsförmånerna har ett skyddat belopp som begränsar hur mycket FPA kan dra av för att kvitta en felaktigt utbetald förmån. Det betyder att FPA i regel inte kan kvitta en skuld mot en arbetslöshetsförmån, eftersom arbetslöshetsförmånens belopp i allmänhet är lägre än det skyddade beloppet.
Om du inte betalar din skuld går den till utsökning
Om du inte har betalat din skuld eller avtalat om betalning av den överför vi skulden till utsökning. Vi skickar i regel två betalningsuppmaningar före utsökningen.
Din skuld kan bli föremål för utsökning även om du bor utomlands. Utomlands kan skulden drivas in av ett inkassoföretag, en utsökningsmyndighet eller en socialförsäkringsinstitution.
Behöver du rådgivning?
Om ditt ärende gäller en begäran om utredning av en felaktig utbetalning eller ett beslut om återkrav kan du ringa servicenumret för förmånen i fråga.
Om det är fråga om återbetalning av en skuld, kontakta FPA:s indrivningscenter på numret 020 634 4940. Indrivningscentret har öppet vardagar kl. 10–15.
Du kan också skicka ett meddelande i MittFPA. Välj Felaktiga betalningar och indrivningsärenden som ämne för meddelandet och Återkrav av förmån som precisering.
Allmän skuldrådgivning får du av Garantistiftelsen (takuusaatio.fi, på finska) och rättshjälpsbyråerna (oikeus.fi/sv).
Vanliga frågor om att betala skulder
Du kan betala av din skuld snabbare än du har avtalat om med oss i betalningsplanen. Du behöver inte meddela detta separat till FPA. När du gör extra avbetalningar ska du använda samma betalningsuppgifter som för de avtalade avbetalningarna. Du kan se dina betalningsuppgifter i MittFPA.
Om du ännu inte har avtalat om en betalningsplan kan du fortfarande göra det efter betalningsuppmaningen.
Om du redan har avtalat med oss om en betalningsplan och du får en betalningsuppmaning, måste du först betala de förfallna betalningsposterna. Därefter kan du fortsätta att betala skulden enligt den betalningsplan som du tidigare avtalat om.
Om du inte klarar av att betala de förfallna betalningsposterna kan du föreslå en ny betalningsplan. FPA avgör om ditt förslag kan godkännas.
Om vi redan har överfört skulden till utsökning kan vi inte längre avtala om en betalningsplan med dig.
Indrivningen kan skjutas upp endast under den tid du avtjänar värnplikt. Kontakta FPA:s indrivningscenter per telefon eller genom att skicka ett meddelande i MittFPA. Välj Felaktiga betalningar och indrivningsärenden som ämne för meddelandet och Återkrav av förmån som precisering.
Om du inte kan betala hela beloppet senast på förfallodagen kan du föreslå en betalningsplan för FPA.
När du har betalat skulden kan du vid behov begära ett intyg på att skulden har betalats från FPA:s indrivningscenter genom att skicka ett meddelande i MittFPA. Välj Felaktiga betalningar och indrivningsärenden som ämne för meddelandet och Återkrav av förmån som precisering. Vi kan också på din begäran skicka intyget direkt till kreditupplysningsbolagen.
Eftergift av återkrav
När ett beslut om återkrav har fattats kan FPA:s indrivningscenter inte längre sänka det belopp som återkrävs. FPA kan dock helt avstå från att återkräva förmånen. Eftergift av återkrav kan komma i fråga om följande villkor uppfylls:
- skulden har drivits in under en lång tid utan resultat
- alla indrivningsmetoder, inklusive utsökning, har prövats flera gånger
-
din ekonomiska situation har försämrats varaktigt så att det inte längre är möjligt att driva in skulden.
FPA kan också helt avstå från ett återkrav om det skulle kosta FPA oskäligt mycket i förhållande till det belopp som återkrävs.
Eftergift av återkrav kan göras antingen på FPA:s initiativ eller på ditt eget initiativ. Beslutet om eftergift av återkrav fattas alltid av FPA:s indrivningscenter.
Aktuellt
Indrivningsbrev från FPA? 7 frågor om betalning av skulder till FPA
Ett indrivningsbrev från FPA kan väcka oro. Skulden behöver inte betalas på en gång, utan du kan föreslå en betalningsplan för den.
Läs artikeln (mittiallt.fi)