Mietityttääkö asiakkaan vammaisetuushakemus? Hyvä selvitys arjesta auttaa ratkaisussa | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Artikkeli

Mietityttääkö asiakkaan vammaisetuushakemus? Hyvä selvitys arjesta auttaa ratkaisussa

Julkaistu 29.7.2025

 

Moni sote-alan ammattilainen tukee työssään asiakkaita vammaistukien ja eläkettä saavan hoitotuen hakemisessa. Ratkaisun kannalta ei kuitenkaan ole olennaista, toimitetaanko Kelaan juuri lääkärinlausunto C. Tärkeintä on, että lääketieteellinen selvitys sisältää tarvittavat tiedot.

6 faktaa lääketieteellisestä selvityksestä vammaistuen hakemisessa
 

  1. Selvityksen muoto ei ole ratkaiseva. Vammaisetuuksien ratkaisemisessa ei edellytetä tietynlaista lausuntoa, kuten C-lausuntoa. Tärkeintä on, että lääketieteellisestä selvityksestä ilmenevät kaikki ratkaisemisen kannalta tarpeelliset tiedot. Myös B-lausunto tai sairauskertomus voivat olla riittäviä.
  2. Diagnoosi ei yksin ratkaise oikeutta etuuteen. Pelkkä diagnoosi ei oikeuta vammais- tai hoitotukeen. Kela arvioi, kuinka paljon sairaus tai vamma vaikuttaa toimintakykyyn ja arkeen. Myös ikä on vain taustatekijä – tärkeämpää on avun, ohjauksen ja valvonnan tarve.
  3. Arjen kuvaus hakemuksessa on vähintään yhtä tärkeä kuin lääkärinlausunto. Hakemukseen kannattaa kirjoittaa rehellisesti ja konkreettisesti siitä, miten sairaus tai vamma vaikuttaa arkeen – ei vain "hyvinä päivinä", vaan myös silloin, kun jaksaminen tai toimintakyky on heikointa. Asiakasta kannattaa rohkaista kertomaan esimerkiksi siitä, missä asioissa hän tarvitsee tukea, miten usein ja kuinka paljon.
  4. Toimita jatkohakemus ja lääkärinlausunto mieluiten yhdessä, jos mahdollista. Tuen jatkuminen ilman katkosta on monelle asiakkaalle tärkeää. Hakemuksen käsittely sujuu nopeammin, jos jatkohakemus ja lääkärinlausunto toimitetaan samanaikaisesti. Aina se ei ole mahdollista – ja se on aivan ymmärrettävää – mutta yhdessä toimittaminen helpottaa käsittelyä. Jatkoa voi hakea vielä kuuden kuukauden ajan edellisen tukijakson päättymisestä, joten kiirettä ei ole, vaikka lausunto viivästyisi.
  5. Liitteiden toimittamiselle voi pyytää lisäaikaa. Jos asiakas ei ehdi saada lääkärinlausuntoa määräaikaan mennessä, häntä kannattaa ohjeistaa pyytämään lisäaikaa selvitysten toimittamiseen. Tämä on usein parempi vaihtoehto kuin antaa hylkäävä päätös, jonka jälkeen asia käsiteltäisiin uudelleen – eikä myönteinen päätös ole silloinkaan varmaa.
  6. Yhteistyö ja ohjaus sote-ammattilaiselta helpottavat hakemista. Sote-ammattilaisella on tärkeä rooli asiakkaan tukemisessa. Oikean etuuden ohjeistaminen, lääkärin konsultointi ja asiakkaan rohkaiseminen hakemuksen täydentämiseen voivat parantaa hakemusten laatua ja vähentää turhia päätöksiä.

Lue lisää

 

Sivu päivitetty 29.7.2025