Puheenvuoro: Työnantaja-asiakkaiden ääni kuuluu palveluiden kehittämisessä | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Puheenvuoro

Puheenvuoro: Työnantaja-asiakkaiden ääni kuuluu palveluiden kehittämisessä

Julkaistu 27.8.2025

Leila Koskela

Leila Koskela toimii erityisasiantuntijana Kelan asiakkuusyksikössä. Hänen vastuullaan on asiakasymmärryksen rakentaminen Kelan työnantaja-asiakkaista ja työnantajapalvelujen edistäminen.

 

Vuosittain noin 55 000 työnantajaa käyttää Kelan palveluja. Yksi Kelan strateginen painopiste on kehittää palveluja, jotka perustuvat asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen. Keräämme työnantaja-asiakkaista datan, palautteiden, kyselyjen ja haastatteluiden avulla tietoa siitä, miten heidän asiointinsa sujuu ja miten se voisi olla vielä jouhevampaa. Myös palveluiden kehittäminen yhdessä työnantajien kanssa antaa meille arvokasta tietoa. 

Suomessa toimii paljon pieniä ja keskisuuria työnantajia, mutta valtaosa työnantajien etuushakemuksista tulee Kelaan suurilta työnantajilta. Isoja, yli 50 työntekijää työllistäviä, työpaikkoja on noin neljäsosa Kelan työnantaja-asiakkaista.  

Kaikki työnantajat eivät toki asioi kanssamme joka vuosi, esimerkiksi pienissä yrityksissä ei ehkä ole vuoden aikana lainkaan työntekijöiden poissaoloja sairauden tai lapsen syntymän vuoksi. Pienemmät työnantajat eivät myöskään välttämättä aina hae etuuksia, vaikka heillä olisi niihin oikeus. Hakemalla heille kuuluvia etuuksia kuten työterveyshuollon korvauksia tai sairauspäivärahoja, myös pienet työnantajat saisivat vastinetta maksamilleen sairausvakuutusmaksuille. 
 
Kela maksoi viime vuonna työnantajille etuuksia ja korvauksia noin 1,2 miljardia euroa. Maksetut sairaus- ja vanhempainpäivärahat ja kuntoutusrahat koskivat 315 000 työntekijää. Vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta maksettiin 57 000 työntekijästä. Työterveyshuollon korvauksia puolestaan maksettiin noin 2 miljoonalle työntekijälle järjestetyistä terveyspalveluista.   
 
Kelan maksamat etuudet ja korvaukset helpottavat työnantajien taloudellista taakkaa, joka aiheutuu työntekijöiden palkallisista poissaoloista. Työnantajien etuuksien hakuprosessit ovat kehittyneet tehokkaiksi ja ne helpottavat myös työntekijöiden arkea silloin, kun esimerkiksi sairastuminen vie voimia ja pitäisi keskittyä toipumiseen ja työkyvyn palautumiseen.  

Kyselystä arvokasta tietoa palveluiden kehittämiseen 

Säännöllisen datan ja palautteiden keräämisen sekä asiakashaastatteluiden lisäksi teemme kolmen vuoden välein kyselyn työnantaja-asiakkaille. Kyselyssä yritämme tavoittaa työnantajien Kela-asioita hoitavia henkilöitä kuten palkka- ja henkilöstöasiantuntijoita.    
 
Viimeisimpään kyselyymme vastasi lähemmäs 1 000 työnantaja-asiakasta. Se on hieno otos työnantajien tarpeista ja toiveista, ja siltä pohjalta on hyvä jatkaa palveluiden kehittämistä.  Kehittämisellä tavoittelemme, että asiointi kuten etuuksien hakeminen on kaikille asiakkaillemme helppoa. Näin myös toivottavasti pienemmätkin työnantajat hakisivat heille kuuluvia tukia.   
 
Kyselyn perusteella työnantaja-asiakkaat ovat melko tyytyväisiä palveluihimme. Kela nähdään luotettavana ja asiantuntevana mutta myös hiukan byrokraattisena kumppanina, jonka kanssa asiat sujuvat pääosin hyvin.    
 
Pienet työnantajat toivovat meiltä helposti käytettäviä palveluja ja henkilökohtaista neuvontaa. Isommat työnantajat ja tilitoimistot toivovat prosessien tehokkuutta, mikä on ymmärrettävää, kun työntekijöitä on paljon ja tilitoimistoilla on paljon asiakkaita. Meiltä toivottiin myös ennakoivaa viestintää ja koko prosessin käsittävää yhteistä kehittämistä, joka hyödyttäisi kaikkia osapuolia.  
 
Kyselyn perusteella näyttää myös siltä, että kehitämme palveluitamme oikeaan suuntaan, yhä useammin yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Hyvä esimerkki tästä on uusi Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu, joka kehitettiin tiiviisti yhdessä käyttäjien kanssa. Myös tulorekisterissä hakemista parannetaan parhaillaan yhdessä Verohallinnon Tulorekisteriyksikön ja työnantajien edustajien kanssa.  
 
Yhteistyö eri toimijoiden kanssa tuo kehittämiseen monipuolista näkökulmaa ja varmistaa, että palvelut vastaavat aidosti käyttäjien tarpeita. Jatkamme näin tulevaisuudessakin - yhdessä kehittäen, yhdessä onnistuen. 

Sivu päivitetty 27.8.2025