Puheenvuoro: Yhteisellä muutosmatkalla työnantajien kanssa
Työnantajat lähettävät Kelaan vuosittain noin 700 000 päiväraha- ja korvaushakemusta, jotka koskevat reilua 370 000 työntekijää. Kela maksoi viime vuonna työnantajille sairauspäivärahoja, perhe-etuuksia ja kuntoutusrahaa 761 miljoonaa euroa. Olemme parin viimeisen vuoden ajan uudistaneet työnantajien asiointia tavoitteena sujuvoittaa etuuksien hakemista ja nopeuttaa niiden maksua työnantajille.
Olemme Kelassa viime vuosina kehittäneet erityisesti työnantajien asiointipalveluja. Joulukuussa otimme käyttöön uuden Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun. Lokakuun alussa luovumme Ilmoitin.fin kautta lähetettävistä eSARA-tiedostoista, ja työnantajien pitää silloin viimeistään siirtyä hakemaan etuuksia tulorekisterissä tai päiväraha- ja korvauspalvelussa.
Tulorekisterissä hakemukset tehdään palkkajärjestelmien kautta, mikä automatisoi hakuprosessia ja samalla kertaa voi lähettää usean työntekijän hakemuksia. Siirtymä on vaatinut muutoksen työnantajien palkkaohjelmiin.
Muutosta on tehty pari vuotta yhdessä eri toimijoiden kanssa. Projekti on ollut iso kaikille osapuolille: työnantajille, palkanlaskijoille, palkkaohjelmien kehittäjille, Verohallinnon Tulorekisteriyksikölle ja Kelalle. Olemme parin vuoden ajan kertoneet siirtymästä lukuisin eri keinon ja erilaisissa tilaisuuksissa ja koulutuksissa. Aihe on onneksi kiinnostanut, esimerkiksi koulutuksiin on osallistunut tuhansia taloushallinnon ammattilaisia.
Tulorekisterissä etuuksien hakemista on parannettu yhdessä Tulorekisteriyksikön kanssa. Lisäksi usean ohjelmistotalon kanssa on testattu ja varmistettu, että heidän uudistettu palkkaohjelmansa toimii ja muodostaa etuushakemukset oikein.
Muutosmatkassa on ollut antoisinta tavata eri alojen ammattilaisia. Olemme näistä tapaamisista kiitollisia, ne ovat olleet tämän kehittämistyön suola – ne ovat olleet tärkeitä oppimisen paikkoja myös meille.
Etuudet nopeammin maksuun, kun tiedot tulevat sähköisesti Kelaan
Jatkossa yhä useampi työnantaja hakee etuudet ja korvaukset tulorekisterissä. Kelassa teemme kovasti töitä sen eteen, että hakeminen on sujuvaa ja saamme kaikki tarvittavat tiedot etuusratkaisujen tekemiseen. Pyrimme siihen, ettei tulisi turhia välivaiheita ja lisäselvityspyyntöjä. Näin saamme päätökset ja maksut nopeasti työnantajille.
Etuuksien hakemisesta voidaan jatkossa tehdä entistä helpompaa, jos terveydenhuolto välittää lääkärintodistukset suoraan sähköisesti Kelaan Kanta-palvelun kautta. Hakemusten käsittely puolestaan nopeutuu, kun päätökset voidaan tehdä Kelan automaattiprosesseissa.
Kehittämistyö jatkuu siis vielä siirtymänkin jälkeen. Samalla rakennamme myös pohjaa, miten tulevaisuudessa vastaanotamme ja käsittelemme hakemuksia hyödyntämällä yhä enemmän automaatiota.
Parikymmentä vuotta hyvin palvelleet eSARA-tiedostot ovat pian historiaa. Muutos on vaatinut kaikilta uuden opettelemista, ja alkuvaiheessa voi esiintyä haasteita. Kela on varautunut tulorekisterin kautta tulevan hakemusmäärän kasvuun. Jos alkuvaiheessa on haasteita hakea etuuksia tulorekisterissä, hakemuksen voi tehdä myös Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa.
Lue myös Puheenvuoro: Työnantajan ääni kuuluu palveluiden kehittämisessä.