FPA:s tjänster fungerar normalt igen | Arbetsgivare | FPAGå till innehållet

FPA:s tjänster fungerar normalt igen

Publicerad 26.3.2024

Störningen i FPA:s tjänster har åtgärdats och tjänsterna fungerar normalt igen. Störningen började 25.3 och hindrade delvis användningen av FPA:s tjänster. På grund av störningen kan FPA:s telefontjänst vara mer överbelastad än normalt. Störningen inverkade inte på utbetalningen av förmånerna. 

FPA informerade måndagen den 25 mars 2024 om en störning som delvis förhindrade användningen av FPA:s tjänster. Störningen fortsatte ännu på tisdag morgon den 26 mars, men den har nu åtgärdats. FPA:s tjänster fungerar normalt igen, och kunderna kan sköta sina FPA-ärenden som de brukar. Även på apoteken fungerar systemet med direktersättningar normalt. 

– Störningen orsakades av ett tekniskt problem i FPA:s system, och vi kunde snabbt utesluta möjligheten av ett cyberhot eller en cyberattack. Arbetet med att åtgärda störningen inleddes genast när felet hade lokaliserats, men tyvärr påverkade störningen vår kundservice och skötseln av ärenden i e-tjänsten MittFPA i flera timmar. Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade våra kunder, säger Jukka Melanen, direktör för IT-tjänster vid FPA.

På grund av störningen kunde en del av kunderna inte logga in på MittFPA. Kundservicespecialisterna kunde inte heller läsa uppgifter om kunderna. Störningen påverkade också FPA-ersättningarna på apoteken, eftersom apoteken inte kunde se uppgifter om FPA-ersättningarna. Kunderna fick dock sin FPA-ersättning genom att visa upp sitt FPA-kort. 

FPA:s telefontjänst kan vara mer överbelastad än normalt 

Medan störningen pågick kunde FPA:s kundservicespecialister inte läsa uppgifter om kunderna i FPA:s system, och därför kunde kunderna inte betjänas på normalt sätt. I telefontjänsten och på FPA:s serviceställen kunde man ge rådgivning endast på ett allmänt plan. 

– Gårdagens störningar kan medföra längre köer till telefontjänsten. Vi gör vårt bästa för att minska överbelastningen så att varje kund får den service hen behöver, försäkrar Petteri Taponen, direktör för serviceenheten vid FPA. 

På grund av påskhelgen har FPA:s serviceställen och telefonservice stängt fredagen den 29 mars och måndagen den 1 april. På skärtorsdag den 28 mars kan telefontjänsten nås kl. 9–13. 

Kunderna får vara beredda att vänta i telefonkö längre än vanligt. Det lönar sig inte att avbryta samtalet medan man står i kö eftersom varje nytt uppringningsförsök förpassar kunden tillbaka till slutet av kön. Det går bra att kontrollera beslut man fått samt status för ansökan i MittFPA. 

FPA betalar kundernas förmåner i tid 

Störningen inverkade inte på utbetalningen av förmånerna, utan kunderna fick sina förmåner på normalt sätt också medan störningen pågick. Påsken inverkar på dagarna för anmälan om arbetslöshetstid och utbetalningen av arbetslöshetsförmåner, och därför oroar sig många kunder för den störning som förhindrade skötseln av FPA-ärenden. 

Om tiden för anmälan om arbetslöshetstid löper ut tisdagen den 26 mars eller onsdagen den 27 mars 2024, kan anmälan ännu lämnas in tisdagen den 26 mars 2024, och då finns pengarna på kontot tidigast torsdagen den 28 mars. 

Sista utbetalningsdagen för utkomstödet före påsk är torsdagen den 28 mars 2024. 

Senast ändrad 26.3.2024