Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
FPA utredde kundnöjdheten med en enkät som skickades via sms. Enkäten genomfördes vecka 14. Den skickades till cirka 40 000 kunder som hade använt FPA-taxi under tiden 24.2–16.3.2025. Av dem svarade 33,5 procent på enkäten.
I enkäten ombads kunderna bedöma taxitjänsten på skalan 0–10. Medelbetyget var 9,2. Kundernas var klart nöjdare med taxitjänsten än år 2023, då medeltalet var 8,8.
Det bästa betyget fick taxitjänsten våren 2025 i Kajanaland, där medeltalet var 9,5. Svagast blev medeltalet i Nyland, men också i Nyland var medeltalet på 8,8 klart bättre än år 2023.
I de öppna svaren gav kunderna positiv respons i synnerhet om förarnas vänlighet, om trygghetskänslan samt om att det var smidigt att resa. Den negativa responsen gällde bland annat förseningar och svårigheter att få tag på en taxi. Det visade sig att de viktigaste faktorerna som påverkade kundupplevelsen var hur bra tidtabellerna höll streck samt kundservicens kvalitet.
– Det gläder oss att höra att kunderna är klart nöjdare än förut. Enkätresultaten ger oss värdefull information för vidare utveckling av tjänsten, säger specialplanerare Otto Talvitie vid FPA.
FPA:s mål är att säkerställa att taxitjänsten även i fortsättningen är pålitlig och svarar på kundernas behov överallt i Finland.